De CPNB legde tijdens de Nederlandse Boekenweek het ei van Columbus : een nieuw leesteken om ironisch bedoelde zinnen mee af te sluiten.
Positief is dat dit weer arbeid genereert, niet alleen voor de ontwerpers achter het nieuwe leesteken (dat wat weg heeft van een uitroepingsteken met parkinson), die schuilgaan onder de weinig geruststellende naam "Underware", maar ook voor de makers van computerfonts overal ter wereld. Gesteld dat het nieuwe teken algemeen aanvaard wordt natuurlijk.
Persoonlijk vind ik dit een wel erg Hollandse uitvinding. Alleen in Nederland heeft men zo'n drang naar protestantse recht-voor-de-raapheid dat men het wenselijk vindt om, net als met allerlei nieuwe verkeersborden op de weg, een tekst vol met additionele waarschuwingstekens te stoppen voor de onoplettende lezer. Want dat is in feite wat het nieuwe ironieteken is : een waarschuwingsteken dat zegt "Pas op lezer, wat u hier nu net gelezen hebt mag u eigenlijk niet letterlijk interpreteren! In feite wil de schrijver u hier iets anders vertellen dan wat er staat!".
Met andere woorden, ofwel gaat men ervan uit dat de lezer een idioot is die niet in staat is om ironie in een tekst zelf te ontdekken (en dingen ontdekken in een tekst is nog wel zo mooi), ofwel gaat men ervan uit dat de schrijver niet over de nodige vaardigheid beschikt om zijn ironie duidelijk te maken. In beide gevallen is het armoe troef. Ik vind dit nieuwe teken van hetzelfde kaliber als de ondertussen al stevig ingeburgerde smileys - waaraan ik mezelf trouwens moet ik toegeven gemakshalve graag nu en dan eens vergrijp.