Los bericht bekijken
Oud 16 maart 2007, 20:11   #621
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Jezus jezus jezus....uw jezus'ke bestaat niet meer
Dieje is gevallen aan het kruis als zoontje van uw ingebeeld vriendje...maar dat is uiteraard heel mooi omkleed dat verhaaltje. Prachtig ingepakt en zeer tempting voor de 'gevoeligen'.
En de kruistochten die uitgingen onder het mom van diegenen die uw jezus'ken aanbaden zullen we ook maar vergeten?
Zie je nu zelf niet in dat mensen zich laten misbruiken om bepaalde dingen te doen gesteund door een geloof of overtuiging. En zelfs elkaar vermoorden in functie van hun overtuiging?
Ze kunnen zelfs complete landen en maatschappijen en culturen uitroeien...en dit allemaal omdat jullie een AFWIJKING hebben in de hersentjes.
Waar ben je dan mee bezig?
Omdat je reageert in de context van steniging als religieus "tijdverdrijf", eventjes aanstippen dat nagenoeg iedereen, zowel christen als niet-christen, vertrouwd is met de gevleugelde uitspraak van Christus dat wie zonder zonde is de eerste steen mag werpen.

Zelfs al zou Jezus allang dood en begraven zijn - wat ik niet geloof, maar goed, daarover hebben we het nu eenmaal niet - Zijn woord blijft na 20 eeuwen nog altijd springlevend.

Ik vind je stelling als zouden gelovigen - "mensen met een hersenafwijking" - vatbaarder zijn voor misbruik dan niet-gelovigen nogal aanmatigend. Je gaat nl. voorbij aan de kuddegeest waarvoor de grote meerderheid nu eenmaal zwicht. En kuddedieren vind je zowel onder niet-gelovigen als onder gelovigen.

Meer dan het "geloof" is de kuddementaliteit oorzaak van misbruik. Toegegeven, een massa die door één of andere jandoedel met religieuze praatjes wordt ingepakt kan gevaarlijk worden en anderen veel leed berokkenen.

Maar identiek hetzelfde geldt wanneer die jandoedel geen religieus discours voert, doch bvb. een rassendiscours. In Duitsland weten ze daar alles van.

En identiek hetzelfde speelt zich af in een voetbalstadion, wanneer supporterskernen met mekaar op de vuist gaan. Weliswaar op kleinere schaal, maar daarom niet minder gevaarlijk. Hoeveel doden bleven er ook alweer in de Heizel in 1985? Ik herinner me het als de dag van gisteren. Zelf was ik er gelukkig niet bij, maar mijn jongere broer (toen 18 jaar oud) zat in een vak vlakbij de rampvakken. Hij houdt vol dat hij maar al te wel besefte dat er daar mensen aan het sterven waren, en dat hij die gedachte onmiddellijk met alle geweld heeft verdrongen...

... nadien pas heeft hij de schok te verduren gekregen.

Eigenlijk speelt iedentiek hetzelfde - ik heb het nog steeds over kuddegeest - zich af m.b.t. onze idolisatie van filmsterren, waarbij we het kennelijk normaal vinden dat die lui onfatsoenlijk veel geld verdienen, zeker wanneer je het vergelijkt met het loon van een gemiddeld minister wiens verantwoordelijkheid toch véél groter is dan die van de gemiddelde filmster.

Kuddementaliteit, Jurgen, is een héél interessant fenomeen. Het is tegenwoordig zelfs bon ton om te stellen dat gelovigen achterlijk zijn, terwijl het precies de gelovigen zijn die een minderheid vormen, en dus van allesbehalve kuddementaliteit blijk geven.

En diegenen die jouw bontondiscours voeren papegaai jij gewoon na... omdat het zo prettig klinkt. Van kuddementaliteit gesproken. Ga eens voor de spiegel staan, kerel!
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden