Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2002, 11:25   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik ga hier een beetje dieper in op mijn commentaar in het onderwerp 1302-2002

Elke taal die van een bepaald volk afkomstig is, of het nu Engels, Frans, Russisch of wat ook is, mogen en kunnen wij niet aanvaarden als een geldende universele en neutrale voertaal voor de contacten tussen staten en volkeren. Zulk een internationale ‘voertaal’ heeft in Vlaanderen (en de rest van de wereld) steeds geleid tot een nefaste onderdrukking van de volkstaal.

De Vlaamse taal is een collectieve erfenis die wij niet mogen verwaarlozen maar steevast moeten beschermen. Ons onderwijs mag dus niet in handen vallen van het (vooral door het Engels beheerste) bedrijfsleven, dat een systematische verengelsing van ons onderwijs wil verkrijgen om een sterkere greep te kunnen krijgen op onze markten en onze werkkrachten. Ten allen tijde moeten wij de culturele en economische invasie van een vreemde taal tegen gaan en het Nederlands als onze taal behouden. Het Nederlands moet steeds gelden als de primaire taal voor Vlaanderen.

Er zal natuurlijk wel een internationale, universele voertaal moeten zijn om contact tussen de volkeren en staten mogelijk te maken, dus stel ik voor te kiezen voor het Esperanto, een democratische en wel degelijk neutrale taal die bovendien nog gemakkelijk aan te leren en te gebruiken is.

Er bestaat een ontwerp voor de taalpolitiek binnen de Europese Unie, dat je vindt op

http://www.esperanto.be/fel/nl/index.html

waar je de link naar ‘tijdschrift’ neemt en vervolgens de link ‘ontwerp van taalpolitiek’

De sceptici onder jullie zouden eventueel eens wat verder kunnen rondkijken op die site.