Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
;;Percy dus heb jij alreeds niets van de geschiedenis geleerd. De moslims hebben ook een alternatief : rente is zondig. De anarchisten schaffen samen met de overheid het geld gewoon af. Allemaal prijzenswaardig en utopisch, voor nu is een systeem van controle/zelfcontrole toch wel een vereiste & wie weet is de maatschappij/de mens wel "maakbaar" vivo la finvenko !
|
Ik denk niet dat intrest zondig is. Uiteindelijk ben je niet verplicht om geld te lenen... maar als je de intrest op nul procent wil zetten, dan zou je wel anderen verplichten om hun spaargeld aan nul procent uit te lenen.
Geld afschaffen is ook niet verstandig. Geld is namelijk het probleem niet, geld is uiteindelijk maar een ruilmiddel. Een speciaal ruilmiddel, dat wel; maar een ruilmiddel. Zonder geld zou het verdomd lastig zijn om boodschappen te doen. Hoe zou je werkgever je moeten uitbetalen? In vijzen en nagels? En dan moet ik zelf die vijzen en nagels gaan ruilen voor vlees en brood? En hoe moet ik dan mijn huur betalen? Etc. ...
Een systeem organiseren zonder geld wordt lastig, want je kan appelen en peren niet optellen en vergelijken. Dan is het nogal moeilijk om te beslissen welke dingen je eerst moet produceren, en met welke middelen je dat moet doen.
Ook krediet is ontzettend handig om bijvoorbeeld een huis te kopen waar je onmiddellijk in kan wonen (en geen dertig jaar moet wachten); of zodat je een auto kan kopen om naar je werk te gaan enzoverder.
Dat afschaffen zou 'n beetje roekeloos zijn.