Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2007, 19:12   #179
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, gewoon excuses aanbieden is nog heel wat te goedkoop. Daar komt geen enkele gewone misdadiger mee weg.
Een misdadiger is persoonlijk verantwoordelijk voor het onheil dat hij stichtte. Excuses brengen hier geen voldoening. Betrokkene moet gestraft worden (ook om met zichzelf in het reine te geraken) en hij moet zijn slachtoffers vergoeden.

De paus anno 2007 is niet persoonlijk verantwoordelijk voor het onheil dat sommigen van zijn voorgangers stichtten. Betrokkene - hier dus de paus anno 2007 - hoeft niet gestraft te worden, en eventuele schadevergoedingen hoeft hij niet uit eigen zak te betalen. Hij kan wel fondsen vrijmaken ter schadevergoeding...

... maar of hij zomaar cultureel erfgoed op de markt kan werpen is zeer discutabel. Ik herinner me hoe in eigen parochie iemand onze (toen nog nieuwbakken) pastoor vroeg om een beeld terug te geven dat zijn familie de kerk ooit in "bruikleen" zou gegeven hebben. De pastoor antwoordde betrokkene dat hij die "bruikleen" dan maar moest zien te bewijzen. Als iedereen met dergelijke twijfelachtige argumenten afkomt, dan zou het kerkgebouw leeg en kaal zijn, en zou de parochiegemeenschap het de pastoor ten lange leste erg kwalijk nemen dat hij zo onzorgvuldig met het patrimonium omsprong.

En datzelfde geldt evengoed de paus in Rome, en alle pracht en praal die in het Vaticaan wordt bewaard. Die pracht en praal is cultureel erfgoed, en niet zozeer religieus erfgoed. Die pracht en praal behoort dus de hele mensheid toe, niet alleen de katholieke Kerk. Nogal wiedes dat daarmee niet lichtzinnig moet worden omgegaan. Latere generaties zouden ons zulks erg kwalijk nemen, vrees ik...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden