Los bericht bekijken
Oud 12 december 2002, 12:24   #2
Sven_DP
Partijlid

Sven_DP's schermafbeelding

Standaard

Goeie vraag. Wie weet het? Ik heb persoonlijk familie die in de loop van de vorige eeuw vertrokken zijn naar : USA, Canada, Argentinië, Frankrijk, Nederland en... Wallonië.

Reeds tijdens het verblijf van de eerste generatie waren deze mensen allemaal perfect geïntegreerd, lees geassimileerd, zonder dwang, zonder extra steun, integendeel, zonder straathoekwerkers...eigenlijk in sommige gevallen enkel met de valies die ze droegen.

Maar om nu een defintie te geven waaraan nieuwkomers moeten voldoen, moeilijk, maar ik probeer het in 1 zinnetje : Wonen, werken, leven in een land zonder dat je de wetten, eigenheden, ongeschreven wetten en gewoontes van dat land overtreedt, bedreigt of negeert, zodat de oorspronkelijke bevolking zich niet bedreigd hoeft te voelen.

Wat natuurlijk nog steeds geen definitie is van wat die eigenheden en gewoontes nu juist zijn.

Ik besef dat deze laatste niet echt afdwingbaar zijn, maar als nieuwkomer met enig gezond verstand die het wil 'maken' in zijn nieuw land ga je je zo snel mogelijk aanpassen, al was het maar om de 'anderen' geen kans te geven je te 'discrimeren'. Waarmee ik niet beweer dat echt racisme niet bestaat, maar wees gerust de grote meerderheid is dit niet maar raakt wel meer en meer geïrriteerd door vormen van provocatie, arrogantie en onaangepast gedrag.
Sven_DP is offline   Met citaat antwoorden