Los bericht bekijken
Oud 22 maart 2007, 00:28   #1
Dycore
Banneling

Standaard Evangelie van Mattheüs

Gisteren heb ik het evangelie van Mattheüs nog eens gelezen. Een aantal paragrafen en zinnen zijn mij in het bijzonder opgevallen. Ik zet ze hieronder op een rijtje. Misschien kunnen sommige christenen hier een woordje uitleg bij plaatsen. De meeste woorden zijn volgens de bijbel uitspraken van Jezus. Indien dit niet het geval is zal ik dit tussen haakjes vermelden.

5:23 wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.
(en even verder 7:26 een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man)

5:27 Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk gepleegd

5:30 'uw rechterhand u tot zonde zou verleiden'?

5:32 al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk

5:47 'heidenen' (wordt vaak naar gerefereerd door Jezus; evenals: huichelaars, hoeren)

5:48 'hemelse vader volmaakt is' (dus toch een statisch gegeven, EFL? Kan je volmaakter zijn?)

6:1-4 aalmoezen mogen niet gegeven worden 'om door mensen geroemd te worden' maar moeten in verborgenheid geschonken worden

6:5 'huichelaars, want zij staan graag in synagogen'

6:6-7 Bidt in het verborgene en gebruik geen omhaal van woorden

6:19 Verzamelt u geen schatten op aarde

6:24 Niemand kan twee heren dienen, want hij zal of de ene haten en... (verdraagzaamheid?)

10:10 En Hij riep zijn twaalf discipelen tot zich en gaf hun de macht over onreine geesten om die uit te drijven en om alle ziekte en alle kwaal te genezen

10:9-11 Voorziet u niet van goud of zilver of koper in uw gordels, van geen reiszak voor onderweg, geen twee hemden, geen sandalen, geen staf, want de arbeider is zijn voedsel waard.

10:17 Maar wacht u voor de mensen (paranoïa?)

10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

17:5 daar overschaduwde hen een lichtende wolk, en zie, een stem uit de wolk zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde

17:17 O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoelang zal Ik nog bij u zijn? Hoelang zal Ik u nog verdragen?

18:17 ... Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar

19:21 waarin schiet ik nog tekort? Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen.

19:23 Ik zeg u, een rijke zal moeilijk tot het Koninkrijk der hemelen binnengaan.

21:21 Geloof hebt en niet twijfelt (is twijfel dan niet een deel van het geloof, volgens vele christenen op dit forum?)

21:43 Ik zeg u dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.

22:2 Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte. En hij zond zijn slaven uit...

22:34-40 (Het grote gebod) Gij zult de Here, uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf

23:31-36 Gij getuigt dus van uzelf, dat gij zonen zijt van de moordenaars der profeten. Maakt ook gij de maat uwer vaderen vol! Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel? Daarom zie, ik zend u profeten en wijzen en schriftgeleerden,. Van hen zult gij sommigen doden en kruisigen en van hen zult gij anderen geselen in uw synagogen en vervolgen van stad tot stad, opdat over u kome al het rechtvaardige bloed, dat vergoten werd op de aarde...

25:14-30 De gelijkenis van de talenten (hoe wordt dit geïnterpreteerd door de kerk?)

25:32 'En al de volken...' '...en Hij zal ze van elkander scheiden'

25:42 (God zegt volgens Jezus) Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is. Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij niet te eten gegeven

26:11 De armen hebt gij immers altijd bij u, maar Mij hebt ge niet altijd.

26:32 Want er staat geschreven: Ik zal de herder slaan en de schapen der kudde zullen verstrooid worden

28:16-20 Het zendingsbevel (ga en bekeer?)

Laatst gewijzigd door Dycore : 22 maart 2007 om 00:48.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden