Los bericht bekijken
Oud 22 maart 2007, 10:37   #29
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
hoi satiper

ben aangenaam verrast om nog es van je te horen.

Ben onlangs rechten beginnen studeren en daar heb ik interessant materiaal gevonden om de boel verder ideologisch te onderbouwen

zo kwam ik er bvb achter dat het idee van grond bezitten in feite nog maar slechts een relatief recent verschijnsel is

men sprak vroeger namelijk toch over het leenstelsel

Nu het woord leen zegt al genoeg in die zin dat het beheer van grond en duidelijk geen bezit van grond uitdrukt.

wat er gebeurde waardoor de patrimoniumgedachte toch opkwam is ongeveer hetvolgende

er was een leen uitgeleend aan een leenman en die kwam te sterven

de leenheer kende de oudste zoon van de leenman goed en wist dat die dat goed zou verder zetten en stelde dus die oudste zoon aan als opvolger leenman

de volgende generatie gebeurde weer hetzelfde en dit om de heel eenvoudige reden dat de oudste zoon weer een bovenste beste kerel was

de generatie daarop was de oudste zoon echter geen bovenste beste kerel maar deze claimde wel zijn recht om als oudste zoon de boel te mogen overnemen net zoals zijn twee voorgangers

zo sloop stillaan maar zeker de patrimoniumgedachte in ons europees economisch denken

soit dit was maar een greep uit de vele interessante dingen voor het basisinkomen uit de rechtenstudies

groeten
Wat ik uit dit verhaal vooral onthoud, is dat evolutie vaak traag gaat.
Leenheer en leenman, dan zitten we toch in de middeleeuwen dacht ik.
Ik weet dat jij ongeduldig bent en alles ineens wil veranderen.
Soms vinden er in de geschiedenis ook wel dergelijke revoluties plaats waar heel veel ineens veranderd.
Langzame evolutie of plotse revolutie, persoonlijk denk ik dat je meer kans maakt, met te proberen om de zaken beetje bij beetje te veranderen.
Een eerste stap is dan meestal de mensen bewust te maken van hetgeen niet goed zit.
Velen willen de waarheid vaak niet zien omdat ze vrezen dat de waarheid hun positie in gevaar brengt.
Toch zijn er zeker ook anderen die wel de waarheid durven erkennen, ook al komt die misschien wat ongelegen. In het zoeken naar nieuwe wegen hou je denk ik toch ook best rekening met de angsten van de tegenpartij, zeker als je waarschijnlijk op steun uit die hoek zal moeten rekenen om je veranderingen vorm te laten krijgen.
satiper is offline