Los bericht bekijken
Oud 22 maart 2007, 13:03   #12
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Laten we het zo stellen : er waren dorpjes bij die reeds 60 jaar bestonden en waar een aantal generaties (kinderen en kleindkinderen van de eerste bewoners) er zijn geboren en getogen en niets anders hebben gekend.
Dat is zo. Dorpjes, vaak gebouwd op de ruines van Palestijnse dorpjes waarvan men dan de naam heeft veranderd.

Citaat:
Een zeer grote eenzijdige stap van Israel, spijtig genoeg lijkt het nu op een vergissing, want het heeft geen dynamiek van vrede en opbouw gegenereerd, welintegendeel!
Het ontruimen van de Gaza was geen kleine stap voor Israel, dat wil ik best erkennen. Een stap die voor een groot deel was ingegeven uit militaire noodzaak: omdat de bezetting - juist door het verzet - onhoudbaar was. Palestijnen zien daarin ook hun gelijk: naarmate het verzet stand houdt, is Israel verplicht de bezetting vroeeg of laat op te geven.

Citaat:
Kan allemaal vermeden worden èn teruggedraaid worden, maar dan moeten de Palestijnen wel laten blijken dat ontruiming van gebieden gepaard gaat met een logica naar vrede en samenwerking, en dus niet wat ze in Gaza doen.
Vraag is welke 'vrede en samenwerking'. Je kan van de Palestijnen niet verwachten dat ze zich neerleggen bij de status quo, dat ze de gebiedsuitbreiding van Israel aanvaarden, dat ze de kolonisatie van hun eigen gebied aanvaarden. Dat kan je van niemand verwachten. Ook wij zouden hier niet anders reageren indien Walen, Arabieren, Polen of wie ook ons land door middel van geweld en terreur zouden koloniseren, er hun eigen staat uitroepen en onze bevolking gedurende decennia terroriseren, discrimineren en het dagelijks leven onmogelijk maken.
Dat soort politiek lokt verzet uit.

Citaat:
Het einde van bezetting op Palestijns gebied brengt er geen vrede, dat is wat op dit moment duidelijk is.
Correcter zou zijn:

Citaat:
Het einde van bezetting van een deel van Palestijns gebied en verder behoudt van de koloniale politiek en gebiedsuitbreiding inclusief illegale kolonies brengt er geen vrede, dat is wat op dit moment duidelijk is.
Het is niet alleen duidelijk, op die manier is het ook logisch dat je zo geen vrede brengt. Op de Westbank gaat de kolonisatie rustig verder ...

Citaat:
Het moment dat de Palestijnen de wapens neerleggen en aan tafel zitten om samen met Israel de problemen op te lossen via onderhandelingen trekt Israel zich gewoon verder terug tot leefbare grenzen
Daar gaat u vanuit. De Palestijnen zijn daar enerzijds niet van overtuigd en anderzijds stellen ze zich de vraag wat leefbare grenzen zijn. Het lappendeken dat Palestina nu is, lijkt meer op Bantoestans. Ze zijn noch politiek, noch sociaal, noch economisch leefbaar. U weet evengoed dat grote delen van de gebieden op openluchtgevangenissen lijken.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat de enige oplossing eruit kan bestaan dat Israel en Palestina één natie vormen, democratisch, met gelijke rechten voor alle inwoners, eventueel in een federale structuur.
Een Joodse Volksstaat is onleefbaar in die regio, het kan alleen tot verdere ethnische zuiveringen leiden en het is niet meer dan de uitdrukking van het Westers kolonialisme.

Citaat:
Ik zal het gedrag van Israel bij bepaalde acties niet altijd goedkeuren, laten we duidelijk zijn.
Bon, ik heb er evenmin moeite mee om te erkennen dat bepaald niet alle acties of initiatieven van de Palestijnen op mijn goedkeuring of sympathie kunnen rekenen. Ze schieten nogal vaak in hun eigen voet en de dynamiek die gegenereerd wordt, leidt duidelijk niet tot een progressief, seculier en humanistische staat, dat is wel duidelijk.

Citaat:
Maar op dit moment laten de Palestijnen geen enkele poort open om tot oplossingen te komen. Ze erkennen Israel niet en zweren bij wat ze noemen de bevrijding van 'gans Palestina' met alle mogelijke middelen. En daarmee bedoelen ze gans Israel. Daar laten ze zelf nooit enige twijfel over.
Als ze daarmee - net zoals Ahmedinejad - de Zionistische staat bedoelen, dan kan ik ze alleen gelijk geven. Het gaat hem daarbij over het doorbreken van de status quo en het ontmantelen van een au fond racistische en imperialistische staatsstructuur.
Israel is in zijn huidige context een onhoudbare, kunstmatige constructie. Dat de Israelis er graag willen blijven wonen, daar kan ik best inkomen. Sommigen zijn er geboren en getogen en ze beschouwen het dan ook niet geheel onlogisch als hun geboortegrond. De vraag is in welke staatsstructuur en met welke grenzen en welke rechten voor wie.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden