Trajectovereenkomst VDAB werkt schrappingen in de hand.
Nu niet voor het één of het ander, mensen moeten maar weer wat meer achter werk zoeken.
Maar er is een maar, en die noemt de VDAB.
Met vuile spelletjes is niemand ten goede gebaat. Niet de werkgever die met een gefrustreerde sollicitant zit, en niet de werkzoekende die voor het minste gewoon geschrapt wordt en bijgevolg zonder inkomen komt te zitten.
De VDAB moet waarschijnlijk ergens een natte droom hebben gehad en op een goede maandag morgen hadden ze het gevonden; het trajectplan.
Ziehier het verhaal van iemand die ik daar persoonlijk bij betrokken heb gekend.
Op een goede dag kreeg hij de VDAB in de bus, of hij zich wilde aanmelden voor een cursus.
Een week lang zat hij daar te cursussen, lees dus met zijn vingers te draaien, vragen beantwoorden zoals “wordt ik gelukkig van werk” en papiertjes schikken als gezelschapsspelletje deed hij rustig wat de VDAB van hem verlangde. Een week later even dom als de eerste dag de cursus verlatende kreeg hij algauw de trajectbegeleiding in zijn maag geramd. Ah ja, nu gingen ze hem helpen. Kijk eens aan, als dat geen tijd werd.
Zo om de maand moest hij zich eens gaan melden en kreeg hij een vacature of twee mee van meestal plaatsen die al lang weg waren. Na een keer of 4 was hij dat een beetje moe aan het worden, dus hij schrikkelt een uitnodiging over. 1 keer maar. 14 dagen later een aangetekende brief dat hij geschrapt is als werkzoekende en uitkeringsgerechtigde. Deze schrapping is 5 maand na datum van oproep het geval.
Voila dat is dus het systeem tegenwoordig.
1 keer niet komen…en buiten.
Maar er is een maar, die trajectbegeleiding heeft hij nooit ondertekend. 
Vraag is nu, mag men dan zomaar mensen schrappen?
En is 1 keer niet opdagen wel een geldige reden tot schrapping?
Tenslotte…ik denk niet dat men personeel ook zo maar kan ontslaan na 1 keer niet op te dagen zonder een verwittiging.
Of ben ik mis?
En spelen ze een vuil spel of spelen ze geen vuil spel?
Voor de goede orde ik ben zelfstandige, dus het gaat over een goede bekende en niet over mij.