Citaat:
Ik hoop dat dit een vruchtbare discussie kan worden, zonder een apriori verwerping.
De Katholieke Kerk (alsook de Orthodoxe Kerk) gelooft dat zowel de H.Schrift als de H.Traditie geïnspireerd is. De H.Traditie is de verzameling van de algemeen aanvaarde overtuigingen die bestonden in de middens van de apostelen en hun volgelingen in de eerste eeuwen na christus en later, maar niet terug te vinden zijn in het evangelie.
Het Nieuwe testament zwijgt bv. in alle talen over de vraag of Jezus ooit getrouwd is geweest of kinderen heeft gehad. Maar katholieken (alsook Orthodoxen) geloven dat Hij geen vrouw en kinderen heeft gehad. De H.Traditie zegt dat Hij nooit getrouwd is geweest.
Net zoals de H.Traditie zegt dat er al vanaf het begin maar 4 evangeliën als getrouw aanvaard werden door apostolische en kerkvaderlijke middens. Als we alleen uitgaan van het geschreven Woord, kunnen we die vraag eenvoudigweg niet beantwoorden (er was geen geschreven inhoudsopgave van de Bijbel). Dus mogen we via het ongeschreven Woord (de Traditie) erop afgaan dat we dit zo mogen stellen.
|
Ik hoop ook op een goede discussie.
Om eens te reageren. Dat Jezus geen vrouw en kinderen had zijn we het over eens.
Ik zal dan eens mijn eerste vraag stellen. Hoe verklaar jij het bestaan van de paus? Kun jij die bijbels verklaren?