Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2007, 00:14   #66
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Onze opvattingen liggen niet zover uit mekaar hoor Desi, echter ik zou je 2de paragraaf als 1ste oorzaak benoemen, en de sociale uitval als gevolg daarvan. Als men de vergelijking maakt tussen islamitische allochtonen en niet-islamitische dan ziet men toch dat de tweede groep veel minder in die slechte sociale positie terechtkomen.
Wel, cultuur en sociaal-economische context beïnvloeden elkaar over-en-weer. We kunnen hier nog heel lang discussiëren over 'de kip en het ei'. Persoonlijk kies ik voor de sociaal-economische onderstroom als de belangrijkste bepalende factor om een aantal heel belangrijke redenen:

* in de eerste plaats omdat 'cultuur' zeer moeilijk te vatten is; het is een buitengewoon glibberig begrip; je kan het niet meten en je kan het ook niet vatten in harde reglementering. Als uitgangspunt van een politieke strategie is het daarom al tot mislukken gedoemd: je kan vandaag een aantal 'normen en waarden' vastleggen in een wettekstje; kans is groot dat je tekst compleet achterhaald is voordat je bent toegekomen aan implementatie. Heel het geneuzel van de Vlaamse overheid over integratietrajecten en meer van dat fraais is alleen daarom al lachwekkend. (op een trieste manier dan toch)

* in de tweede plaats behoort 'cultuur' m.i. tot de privésfeer en heeft de overheid daar niks te zoeken. De meeste problemen komen net voort uit het feit dat de aanhangers van de 'maakbare samenleving' zich op d�*t terrein hebben willen uitleven. Nogmaals: dit land kent géén scheiding tussen kerk en staat en dat is een buitengewoon zieke situatie!

* meer principieel: �*ls je de problemen gaat toewijzen aan de 'cultuur' (en dan uitgaat van de these dat je langs d�*t paadje de sociaal-economische positie van de mensen wil verbeteren), dan zal je heel snel merken dat de weerstand tegen de benodigde betutteling bijzonder sterk zal zijn. (en terecht overigens) Voor je het weet ga je regelrecht richting totalitair regime (dat in niks moet onderdoen voor de regimes waar we beiden een hekel aan hebben) en/of ga je geloven dat hele bevolkingsgroepen voor eeuwig en alle dagen verdoemd zijn omdat ze zich niet 'laten helpen' (lees: verplicht assimileren)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Laat dit nu net het punt zijn waarom multiculturaliteit niet werkt. Door het klakkeloos aanvaarden van "nieuwe" culturen waarvan men exact de gevolgen kan zien in de landen van herkomst, glijdt men gewoon af naar een exacte kopie uit die landen van herkomst. Alles moet beginnen bij een andere mentaliteit bij de opvoeding. Men wéét dat leerkrachten ondertussen met de handen in het haar zitten, welzijnswerkers worden ontslagen omdat ze de vinger op de zere wonde leggen: de beschuldigende vinger wordt steeds naar deze mensen uitgestoken, terwijl het net andersom zou moeten zijn! Als een leerkracht probeert ontspoorde niet-opgevoede "jongeren" bij te vijzen, dat is die leerkracht de racist en zijn de jongeren gewoon vrij om hun onaangepast gedrag verder te blijven zetten. Al te veel mensen in die sectoren hebben er de moed bij laten varen en dobberen gewoon mee met de stroom. Als reprimandes aan leerlingen het gevolg hebben dat de leraar de term "racistisch" in zijn dossier krijgt, dan zijn we verkeerd bezig.
Ik volg daarom Marij Uijt den Bogaard dat we moeten beginnen met het opvoeden van de MOEDERS : daar moet een mentaliteitsomslag worden bewerkstelligd. Het is algemeen geweten dat de islamitische moeders geen enkel vorm van authoriteit (mogen) hebben over hun prinsenzoontjes. Maar vanuit het beleid wordt dit niet gesteund en laat men het maar aanmodderen: als men iéts moet subsidieren dan is het de verplichte opvoedingscursus aan islamitische moeders!
Multiculturaliteit is geen 'systeem'; het is een vaststelling. Ik neem aan dat je 'multiculturalisme' bedoelt: die fameuze hoogmis van de diversiteit. Inderdaad, die werkt langs geen kanten! Maar opnieuw, bekijk het vanuit sociaal-economisch perspectief. Waarom willen al die mensen met alle macht naar West-Europa emigreren? Omdat ze hopen om hier meer welvaart te kunnen genieten. (ik vind de these dat het zou gaan om een georganiseerde culturele veroveringstocht ronduit lachwekkend... voer voor samenzweringsfanaten) Wat als we nu eens héél duidelijk zouden maken dat onze welvaart een prijskaartje heeft? Dat het uitgesloten is om hier te komen meedobberen in de semi-illegaliteit in de luie hangmat van de vele sociale voorzieningen? Dat er harde, kordaat afgedwongen basisregels zijn waar geen duimbreed van wordt afgeweken? (ik gaf ze al in een notedop: een vrij, open, seculier en democratisch systeem) Welnu, in de praktijk komt dat neer op: aanpassen of terug naar af... En hoe ver die aanpassing moet gaan; laat dat maar bepalen door de praktijk, daar heb je geen wetgevers of politieke neuzelaars voor nodig. Ons economisch systeem is bijzonder veeleisend; zonder taalkennis, sociale vaardigheden en/of gepaste opleiding kom je gewoonweg nergens.

En d�*t is het punt dat ik net wou maken: als die jonge allochtone kandidaat drop-outs géén wachtuitkering in het vooruitzicht hebben en als hun ouders een mogelijk wegvallen van de kinderbijslag mogen verwachten én een eventuele strafrechtelijke aansprakelijkheid voor wat hun kroost in een verveelde bui wel eens wil aanrichten... Ik vermoed dat ook hun attitude wel eens een forse draai zou kunnen krijgen. Sta dan wel klaar met begeleiding en kansen... maar laat hen de eerste stap zetten; pas dan kan je hopen op een oprecht engagement. (zoniet is het toch maar van 'moetens' en dik tegen hun goesting)

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden