Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
Het is het énige taq�*ya-lesje bovenop een enorme stapel van wijdlopige verwensingen en bedreigingen. Taq�*ya is ginds een begrip en soms een verplichting, het "geloof" naar buiten als tolerant voor te stellen.
Christenen hoef ik ook niet, ik dacht dat ik dat al eens eerder had uitgelegd, maar hun leerstellingen, het nieuwe testament (waar zij zich in de practijk weinig aan houden) zijn per se niet vergelijkbaar met de koran.
Waarschijnlijk gooi jij het op 1 hoop met het "oude testament", overwegend hand- èn geschiedenisboek van de Joden. Essentiëel verschil daarvan met vooral de koran is, dat het jodendom geen enkele werving of zending bedrijft en dit laatste zou ik kunnen opvatten als een teken van beschaving.
Ho wacht; ik ben niet bij de roomse club opgevoed, maar weet wel dat tot niet zeer lang geleden in HUN catechismus iets van dien aard stond, ongeveer als volgt verwoord:
"... toon ze een vriendelijk gezicht, maar in Uw hart moet gij ze HATEN"; die regel ging over de protestanten, misschien bedoel je zo'n opdracht?
|
Ik ben
niet in een geloof opgevoed maar ik ken ze wel

...
Het fabeltje van
"
Christendom, dat is het NT en al die lelijke zaken uit het OT, die zijn joods" wordt
al direct heel duidelijk onwaar:
http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/5.html
Citaat:
Mattheus 5
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
|
Duidelijker kan moeilijk, hé? (elders staat het ook)
Enne Christus kwam vrede en liefde brengen?:
http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/10.html
Citaat:
Mattheus10
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
|
Je kan er alle kanten mee uit...
(en ik heb er nog wel op voorraad)