Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2007, 10:33   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

o o die stoute fascisten, wat durven die nu weer zeggen?


Wat betreft het taalbeleid van de stad, zijn we nu toch wel echt in het surrealisme terecht gekomen. Misschien is dat de brug tussen onderwijs en kunst die het stadsbestuur wil introduceren bij sociaal zwakkeren: het surrealisme voor sociaal zwakkeren zonder kennis van het Nederlands.
De kennis van het Nederlands wordt normaal gegarandeerd door de eindtermen.
Wanneer een kind zijn diploma lager onderwijs krijgt, maar in het eerste middelbaar onvoldoende Nederlands blijkt te kennen, hoe is dat kind dan in godsnaam aan dat diploma basisonderwijs geraakt? Dat is de vraag die het stadsbestuur zich moet stellen.
Die evaluatie, of dat examen in het lager onderwijs, moet garant staan voor de kennis van het Nederlands, niet ’t stad.
Wanneer wij nalaten de ouders in deze stad op hun motiverende rol te wijzen, wanneer wij nalaten kinderen af te rekenen op hun gebrek aan kennis van het Nederlands en uit pure onmacht maar rap een camouflerend diplomaatje geven, hoe kan je dan verwachten dat de allochtone gemeenschap ooit de stimulans voelt om uit zichzelf zich in te spannen voor het correct gebruik van Nederlands en de bijhorende kansen op de arbeidsmarkt ?


Dit geldt ook voor kansarmen en taalzwakken die alle kleuterklassen doorlopen hebben, want die ondervinden dikwijls in hun verdere schoolloopbaan nog hinder van hun sociale achtergrond.
Opnieuw blijken de ouders als motiverende kracht meer doorslag te geven dan het aanwezig zijn in de kleuterklas op zich.
Opnieuw pakt het stadsbestuur de oppervlakte aan en geeft u een camouflerende schijn-oplossing, maar laat u de wortel van het probleem, de culturele motivatie, onaangeroerd.
Allemaal typische schone schijn van het schoonverdiep om de echte probleemgevallen niet te moeten aanpakken.

203. Zo ook met de allochtone Antwerpse studenten die te weinig doorstromen naar het hoger onderwijs.
In plaats van hen te stimuleren de lat voor zichzelf wat hoger te leggen, gaat men bij wijze van knieval een tussensysteem installeren, waarvan men dan hoopt dat het “haalbaar” is voor hen. Ten eerste is dit een foute aanpak volgens bijvoorbeeld het PISA-onderzoek (Program for International Student Assessment) van de OESO waarin staat dat je best de verwachtingen opschroeft in plaats van verlaagt.
Ten tweede hebben we het afgelopen decennium in het hoger onderwijslandschap gestreefd naar twee zaken: hoogstaande kwaliteit en uniformisering. Net op dat moment zal men in Antwerpen eens een laagdrempelig tussenniveau gaan inrichten se…!
Ten derde, en dat is uiteraard heel duidelijk, het komt niet aan de stad toe om binnen het hoger onderwijs het aanbod vast te leggen, dat is Vlaamse bevoegdheid.
Tenslotte moet ik nog zeggen dat ik betwijfel of u wel het gewenste effect zult creëren met deze laagdrempelige diploma’s, want wat geldt voor de Vlamingen geldt dus niet voor de Antwerpse allochtonen: u zal een parallel schoolsystemen creëren, meer segregatie creëren, en allochtonen met “zwakke” diploma’s creëren met alle gevolgen van dien op de arbeidsmarkt. Ook voor de sociale perceptie van kansengroepen zal de eindbalans negatiever zijn dan wanneer men hen door het gewone, Vlaamse onderwijs probeert te loodsen.


Hoe dùrft ze! Die Anke
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden