Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2007, 12:17   #1
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard Tweede taal in een onafhankelijk Vlaanderen

Stel nu dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, wat wordt dan de tweede taal voor de Vlamingen? Zullen ze nog altijd vanaf het 5de studiejaar Frans krijgen of vervangen we dit door Engels of Duits?

De enigste reden waarom we zo vroeg Frans kregen is natuurlijk omwille van de staat België en het een officiële landstaal is. Ik vind persoonlijk dat Frans een vrij moeilijke taal is om te leren. Tja het is een Romaanse taal he en wij spreken nu eenmaal een Germaanse taal. Engels en Duits zijn ook Germaanse talen ...

Daarom zou ik het liefst hebben dat Engels de eerste vreemde taal wordt voor de Vlamingen en dus vanaf het 5e studiejaar onderwezen wordt in het onafhankelijke Vlaanderen, ten koste van het Frans. Het Engels is toch zowat de wereldwijde lingua franca en heeft toch zo'n 500 (rond 350 miljoen als moedertaal) miljoen sprekers ongeveer. Het Frans heeft trouwens maar ongeveer 100 miljoen moedertaal sprekers ...

En wat met het Duits? (110 miljoen sprekers) Laten we dit de tweede of derde vreemde taal worden van de Vlamingen?

Ahja in Nederland hebben ze Engels als tweede taal. Kortom welk talenbeleid zou er moeten gevoerd in het onderwijs in een onafhankelijk Vlaanderen?

Ik stel voor:
1ste vreemde taal: Engels
2e vreemde taal: Duits
3e vreemde taal: Frans

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden