Los bericht bekijken
Oud 1 december 2003, 21:59   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Een West-Vlaming legt uit in de krant hoe je het best kan frauderen met het OCMW. Wel snel zijn, want tegen 2004 moeten alle OCMW's aangesloten zijn bij de Kruispuntbank en wordt frauderen nagenoeg onmogelijk!

Hoe je uitkeringen kan ontvangen van meerdere OCMW's tegelijk.

1. Om te beginnen moet je aan lager wal geraakt zijn. "Voor mij geen probleem", zegt Filip, "sinds ik afgestudeerd ben als kunstenaar kom ik niet aan de bak en krijg ik geen enkele vergoeding."

2. Het is handig als je veel verhuist. "Bij mij was het noodgedwongen, omdat ik nergens de huur betaalde wegens geen centen. Het voordeel is dat ik dus veel adressen heb gehad en evenveel inschrijvingsbewijsjes, want ik laat me telkens wel registreren."

Filip legt verder de truuk met de duif uit:

"Je moet altijd gaan naar het OCMW waar je woont. Je stapt eerst naar het OCMW van de gemeente op je identiteitskaart. Je moet die gemeente wel goed uitpikken. Het moet een OCMW zijn waar ze niet goed controleren. Dan vragen ze gewoon: 'Woont U op dit adres?'. En dan zeg ik volmondig: 'Ja!'. En hop, ik krijg een uitkering. Daarna ga ik naar de gemeente waar ik woon, dien er een aanvraag in en toon mijn inschrijvingsbewijs in die gemeente. En hop, ik krijg weer een uitkering. Als je de truc kent, is het helemaal niet zo moeilijk."