Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Je wil ze niet zien, Sfax, dat is iets helemaal anders.
|
Ik wil ze niet zien? Jij kent ze niet Edina; dat is het grote probleem. Jij denkt en spreekt in concepten, maar je geraakt nergens verder dan dat. Ook in deze post niet.
Citaat:
Het is nochtans heel simpel, beste Sfax. Een land als Japan gebruikt bijna 50% minder energie per inwoner dan België. Dat kan je hier nagaan. Daaruit blijkt dus al heel duidelijk dat er ruimte voor besparing is zonder dat we terug naar de middeleeuwen worden gekatapulteerd zoals sommigen willen doen uitschijnen.
|
Vergelijk Japen en België eens wat diepgaander Edina; niet stomweg op vlak van energieverbruik per inwoner, maar op alle vlakken, gaande van demografie, industriële samenstelling, levenspatronen, samenstelling van de bevolking en bevolkingslagen en probeer je dan eens te wagen aan een vergelijkende uitspraak.
Wat jij hierboven neerpent, is de simpele demagogische praat van een naïef wicht.
Citaat:
In België wordt energie verspild dat het een lieve lust is. Onze woningen zijn in dezelfde mate geïsoleerd dan woningen in het zuiden. De warmte die vrijkomt bij electriciteitsproductie wordt voor het overgrote deel gewoon niet gebruikt.
|
Jje hebt zo'n centrale dus nog nooit van dichtbij gezien, laat staan van binnenuit gezien. Maar goed; stel eens voor wat je met de restwarmte van een STEG gaat doen.
Citaat:
Energie-efficiënte toestellen zijn beschikbaar, maar worden amper gebruikt. En ga zo maar door.
|
Ja, ik wacht? Tot hiertoe niets dan wat conceptueel gebral. Nog geen één cijfer, nog geen één concrete statement en nog geen één oplossing.
Citaat:
Wil je concrete maatregelen en cijfers kennen mbt tot besparing en efficiëntie? Kijk dan eens naar hier en hier.
|
Opnieuw; concepten en wensbeelden. Nergens staat er een antwoord op de concrete vragen die ik stel: hoeveel besparen, hoeveel efiiciënter en hoe doe je dat. Wat jij daar weergeeft, bevat nergens een concrete maatregel.
De weinige concrtee maatregelen die je in je eerste "paper" kan terug vinden, zijn onnozele vanzelfsprekende zaken die 90% van de industrie al heeft toegepast. Kom dus eens met iets vernieuwend en opzienbarend af.
Citaat:
En wat die hernieuwbare bronnen betreft. Ik heb je al verschillende keren verwezen naar concrete gegevens en cijfers. Maar soit, ik wil je ze nog wel eens geven hoor. Zie bijvoorbeeld hier en hier en hier en... moet ik nog doorgaan?
|
Liefst wel ja; de opmerking van hierboven blijft immers gelden: geen concrete maatregelen; enkel wensbeelden.
Citaat:
Die oplossingen zijn vooralsnog allemaal zuiver theoretisch. En dus alles behalve concreet. En dat weet jij ook maar al te goed. En de barrières zijn niet enkel financiëel.
|
Voor opslag is er één barrière: politieke onwil. Punt andere lijn.
Transmutatie is alllang niet meer theoretisch; ook daar schiet je tekort.
Citaat:
En euh, Sfax, ik begrijp wel dat je de aandacht wil afleiden van het eigenlijke topic hoor: Electrabel dat zich totaal belachelijk maakt met een klacht wegens bendevorming tegen Greenpeace. En dat vind jij gerechtvaardigd
|
Yups, mag dat dan niet?