Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA
Kijk , we moeten van Coburg af en er zijn 2 manieren om dit te verantwoorden :
1. weg met het concept monarchie
2. weg met de huidige monarchie
Als je punt 1 aanhangt zal je vrees ik het kind met het badwater wegsmijten immers ik zie er wel voordelen in.
Je moet een verschil maken tussen een monarchie die als tegenhanger van de particratie kan dienen als tegenhanger van iets te machtige partijen en en de republiek wiens leider uit diezelfde klasse van politici zal worden verkozen. Een monarchie heeft denk ik voordelen , ze kan (niet in belgië met de coburgs) het volk vertegenwoordigen en als bindende factor optreden. Daarnaast heeft ze een hoog feestjes- en lintjes-staan-zwaien- gehalte.
Ik wil weg van de huidige monarchie en naar een nieuwe , nl. een Herenigd Koninkrijk der Nederlanden onder de Van Oranjes en ik weet dat er niet zoveel mensen dit vandaag de dag in Vlaanderen zullen willen maar het is een idee als zovele andere.
Jij kan als aanhanger van punt 1 ( verbeter me als ik me vergis maar ik plaats je daar ) nu met de royalisten onder ons die de coburgs en belgië kwijt willen een ellenlange discussie beginnen MAAR daar zullen enkel de belgicisten garen bij spinnen die continu trachten om de vijanden van Albert II en co tegen elkaar uit te spelen.
Jij wil misschien niet onder de Oranje's leven maar omdat ik dat wel wil wil dit niet zeggen dat we niet kunnen samenwerken tegen onze huidige onwaardige 'vorst'. Als het zover gedreven wordt dat er een onafhankelijke vlaamse staat wodt geboren met (hopelijk tijdelijk) een president dan kunnen we die discussie later nog voeren.
Weg met Coburg
=> Dit is wat ons bindt, laten we daar op focussen, ik zal je later wel overtuigen van de voordelen van een goede monarchie (of jij mij met die van je republiek) , vandaag zijn we objectieve bondgenoten.
Als je me echter dwingt om die discussie nu al aan te gaan (en dat zal ik doen indien nodig) zal ik enkel een hoop argumenten pro het concept van de monarchie moeten bovenhalen die dan door de aanhangers van Bebert zullen worden opgevist en dan kan je die weer gaan ontkrachten.
Daarnaast is het zo dat je de idee van het republicanisme niet mag overschatten. Zoveel mense zijn daar niet voor. Een erg hoog percentage VB stemmers bijvoorbeeld zijn wel voor een monarchie, een gegeven dat nu reeds door de aanhangers van Coburg wordt gebruikt in hun propaganda, zij vergeten wel dat al die monarchisten bij het VB de HUIDIGE monarchie wel kotsbeu zijn.
Sint Ignacius
|
Ik zal jou volledig steunen tegen de Coburgers maar weet wel dat een president (waar ik niet echt voorstander van ben) ook alternatieven heeft. Wat had je gedacht van alles te behouden en de koning weg te doen. Het is niet dat zijn handtekening zo'n crutiale stap is. En voor het aanstellen van de formatteur neem je dan gewoon een afgevaardigde uit de grootste partij.