Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2007, 01:10   #104
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

[FONT=Verdana]ggolsteyn[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]
Citaat:
[/FONT]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]Beste Hosea,[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Je galoppeert nogal snel door allerlei teksten uit de bijbel, waarvan je er blijkbaar niet te veel gelezen hebt.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Ik heb je vriendelijk gevraagd om de benaming van je geloof te geven, dan kunnen we rustiger discussiëren, komt daar nog iets van? Hoor je dan toch tot een van de protestantse kerken of sekten? Zijn er dan protestanten die geen bijbel hebben liggen op een bijzondere plaats?.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Dat de teksten van de protestanten (en van de katholieken) nogal wat van elkaar verschillen wil ik best geloven. Ik zou je aanraden de "Nederlandse Concordantie van de bijbel" aan te schaffen. Een Hollandse oude uitgave die in de jaren '70 al aan zijn zestiende uitgave toe was, gemaakt door Abraham Trommius, uitgegeven bij J. N. Voorhoeve, Den Haag.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Het is een woordenlijst van zes vertalingen van de bijbel: de Lutherse, de Leidse, de Obbink-Brouwer, de Petrus Canisius, en deze van het Nederlands Bijbelgenootschap.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Wat de door jou opgesomde woorden CAN, voor slang en VATIS aangaat, die bestaan volgens mijn latijnse woordenboeken niet: De tekst hierboven van Mattheüs is: "Estote prudentes sicut serpentes". En je vindt de slang nog op enkele plaatsen terug in de bijbel. In de apocalyps vindt je nog veel andere dingen, (maar geschreven mijns inziens door iemand die zwaar onder de drugs zat). Zo ziet men in de katholieke kerken een Onze-lieve-vrouw die de kop van de slang verplettert, verder het heidens beeld van de zonne-en maangodsdienst waar dezelfde "maagd" op de maan staat. (zie Apoc.,12:1).[/FONT]
[FONT=Verdana]("Et luna sub pedibus eis")[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Dat je van de pausen niet veel moet weten kan ik best geloven. Leo X bijvoorbeeld, ik zou hem een varken noemen, maar dat is een belediging van de varkens. Jullie stichter, Luther is een tweede maal naar Rome geweest tijdens de heerschappij van LeoX. De brave man wist niet wat hij hoorde en zag. Die Leo was ook degene die "aflaten" verkocht om zijn feesten te bekostigen. Zo nodig zal ik een beetje meer over hem schrijven. Maar je mag niet op voorhand eten, of je moet braken![/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Het woord vatis, dat bestaat mijns inziens niet, wel het woord Vadis, bijvoorbeeld in "Quo Vadis?" (waar ga je naartoe?).[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Luther is een man waar ik veel eerbied voor heb, hij bad hele dagen, vastte op alle ogenblikken van de dag, en ging zich te slapen leggen in de vrieskou. Daar hebben ze hem halfdood weggehaald. Hij was mijns inziens wel erg naïef. Hij heeft wel een wereldrevolutie veroorzaakt en deelde juist op het ogenblik van de uitvinding van de drukkunst hopen pamfletten uit, waar hij dag en nacht aan werkte.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Wat Petrus aangaat, hij zou volgens een dikke "Dictionnaire Apologétique de la Foi Catholique" in mijn bezit (4 dikke delen + index) wel in Rome geweest zijn. Daarvoor moet je nog wat wachten op wat ik zal vinden. Wat de bijbel aangaat, er bestaat een bijbel van de Jehova-getuigen, mijns inziens de beste Nederlandse vertaling die ik ken. (Je krijgt hem gratis! als je ze binnen laat).[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Ik ben totaal niet gelovig (meer), maar dat had je misschien al gemerkt?.[/FONT]
[FONT=Verdana]Sedertdien heb ik honderden godsdienstige boeken (begrijpe wie kan).[/FONT]

Sorry golsteyn ik had jou post een beetje over het hoofd gezien. Je mag gerust weten ik behoor tot de evangelische denominatie.

Wat betreft dat van vatis en kan. Op de site waar ik het vandaan had zeiden ze dat het van het latijn kwam. Ik zie op zich geen reden waarom ze zouden liegen(is immers makkelijk te checken). Kan misschien toch nog van een andere taal. Ik zal zoeken.[/FONT]

Wat je zegt over bijbelteksten. Ik gebruik gewoon mijn bijbelteksten als ik bijvoorbeeld overeenkomstn zie. Geen idee wat er mis mee is. Misschien gloof je niet wat ik wil suggereren maar overeenkomsten zijn er toch.

Laatst gewijzigd door Hosea : 25 maart 2007 om 01:12.
Hosea is offline   Met citaat antwoorden