Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
De PA heeft denk ik ingezien dat het géén andere keuze heeft dan meegaan in de logica van het geweld. Het alternatief is langs rechts voorbijgestoken en achtergelaten worden.
|
Dat weet ik niet ik denk dat arafat denkt als het niet lukt via diplomatie dan lukt het misschien via geweld . Maar of hij effectief aanslagen doet betwijfel ik .
Arafat heeft de terror groeperingen aangepakt ten tijde van de oslo akoorden het heeft enkele jaren goed gegaan. op dat moment was hij wel blijkbaar bereid de confrantatie aan te gaan. Ik denk moest hij het nu proberen hij zou verliezen en de Palestijnse gebieden in een burgeroorlog zouden losbarsten .
Citaat:
Maar ik geloof er niet in dat de PA machteloos is. Fatah/Tanzim en Al Aqsa zijn instrumenten van de PA. Alle drie zijn ze rechtstreeks betrokken bij aanslagen tegen burgers, i.e. terroristische acties.
|
Dat zou ik niet weten, ja fatah/Tanzin leden waren betrokken in aanslagen maar dat betekend niet dat die organistaties die aanslagen bevalen. Als 1 israeli een aanslag doet betekend niet dat heel israel schuldig is.
Al asqa is een schimmige organistatie ze is los verbonden met de fatah ofdat ze echt bevelen aaneemt van arafat betwijfel ik .
Citaat:
Het stappenplan is reeds gestrand bij de implementatie van stap 1 , het doen ophouden van de terroristische aanslagen. En het is toch een feit dat een niet verwaarloosbaar aantal van die terroristsiche aanvallen gebeurden door de Al Aqsa Martelarenbrigade van Kol. Tawfiq Tariqi, de man die door Arafat opgenomen werd in de Palestijnse veiligheidsorganenen.
|
Er zijn vele plannen geweest en allen zijn gestrand omdat beide zijden constant weigeren om toegevingen te doen.
Citaat:
"Our Palestinian sources add that Arafat is not in the habit of giving out clear orders to subordinates. He throws out fragmentary often oblique clues to different aides, also naming sums of cash on offer for anyone willing to risk his neck by going out and hiring a killer squad for the next terrorist operation. The aides either put their heads together to find out what he is after or, more often, compete amongst each other for the mission and the pay. Arafat keeps his band of cronies in a constant state of rivalry for his favors, positions of influence in the Palestinian hierarchy and the cash he hands out now and again. several members of this executive group may end up setting up the same operation seperately, each hiring a teror squad. This tactic has created a reservoir of willing guns outside Ramallah who are spoiling for action.."
|
"his band of cronies " daaruit weet ik al uit wat voor een website het komt. Sorry hoor maar dit zijn pure verzinsels van iemand de duidelijk de palestijnen haat.
Citaat:
Maar dat betekent nu ook weer niet dat de Palestijnen helemaal onvoorbereid waren. Opstanden komen nu ook weer niet uit het niets, maar zijn vaak een culminatiepunt van een lang proces..En zij die ermee bezig zijn voelen vaak wel van op voorhand aan dat er iets te gebeuren staat..
|
Tja daarom is het ook een opstand he natuurlijk is er een proces daarvoor. De vraag hier is of dat kwam door de constante israelische inmenging of op bevel van arafat. Ik denk (en de meeste denken zo buiten enkele paranoia israeli of joden) dat de opstand wel degelijk gewoon iets is dat opkwam in het volk en dat het niet door arafat is bevolen.
Citaat:
Het geloof in een vreedzame oplossing was weg, zowel aan Israelische als Palestijnse kant.. Ik denk niet dat de Palestijnen zomaar van de een op de andere dag, zonder enige structurele voorbereiding, begonnen zijn met het plegen van aanslagen, maar dat er hier wel degelijk een visie achter zat.
|
Het begin was stenengooiende mensen pas later kwamen de aanslagen en het gewapend verzet.
Citaat:
En dat kookpunt, dat was natuurlijk een pure provocatie van de Israelische kant, waarbij men goed wist wat er zou gebeuren. Maar ik denk dat men van Israeli kant wel dacht dat het goed was om weer tot een militarisering van het conflict te komen .. (en tot nu toe , de vele doden eventjes uit het oog verliezend, is het tegendeel nog niet bewezen.. Indien ze die muur gebouwd krijgen, dan is meteen in een belangrijke veiligheidseis van de Israelische staat voorzien
|
Niet echt israel krijgt bakken kritiek, de muur beschermt maar matig tegen aanslagen en beschermt helemaal al niet tegen de meer dan een miljoen palestijnen in israel zelf. Blijft nog de kolonisten, de vluchtelingen, jerusalem,... De muur is gewoon een korststondig lapmiddel en een excuus nu kan sharon zeggen "we zijn met het probleem bezig, als die muur af is zal alles beter zijn"
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Een ander voorbeeld is debka.com . Duidelijk een nogal nationalistisch, religieuze intelligence website, maar het geeft je een bijkomend perspectief op de dingen, dat niet per se slecht of manipulatief hoeft te zijn, indien je die dingen die zij aanreiken afweegt en inpast in andere invalshoeken. Ik geloof niet dat je dergelijke media op voorhand moet uitsluiten, want veel van de analyses die ze maken blijken nadien wel overeen te komen met de werkelijkheid (makkelijk te checken) .
|
Ik ken debka.com en ja inderdaad soms zijn ze juist maar meermaals zijn ze verkeerd . Ze zijn meestal verkeerd bij de belangrijke zaken en juist bij de nietbetekende en zo bouwen ze toch iets van een kleine geloofwaardigheid op.
Citaat:
misschien is dat net wel goed, om nadien alle perspectieven over elkaar te leggen ..For the record, op debka.com staat er een verwijzing hoe Hamas.org telkenmale 'quotes' overnam van Debka website.. ik vind dergelijke kruisbestuiving uitermate nuttig, om een sluitend beeld te krijgen.
|
bestaat hamas.org? Tiens wist ik niet ik gokte maar wat.