Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Ik moet mijn naamgenoot eigenlijk gelijk geven.
Alleen blijft het een feit, een werknemer die een illigaal inhuurt overtreed ook de wet, die van de sociale zekerheid, die van de minimum lonen en waarschijnlijk nog een paar die in dat prachwerk van bureaucratees , het wetboek verstopt staan.
Ik vermoed dat het in de VS ongeveer hetzelfde is. Zouden regeringen in se racist zijn dan?
|
Zo zit het circuit ineen voor de streek waar ik woon, ik weet het niet voor de andere staten van de VS, maar INS is een federale dienst, dus veronderstel ik dat het similair is:

Er zijn een aantal plukseizoenen in de citrussector van Florida.

Elk plukseizoen komen een aantal mexicanen de grens over op allerlei manieren.

Elk plukseizoen vechten de lokale fruitboeren over de mexicanen, want er zijn er niet genoeg om de volledige oogst te doen.

Aan het eind van elk plukseizoen zenden die mannen per post hun geld naar huis.

Dan laten ze zich zonder geld oppakken en krijgen ze een gratis vlucht naar huis op kosten van de Amerikaanse belastingsbetaler. Het is dan meestal nog met een privevliegtuig ook. ($2000/uur vliegen, anyone?)

Een paar weken later herbegint het hele spelletje.
Een uitermate efficient systeem.

Alternatief zouden we de hele grens kunnen afzetten, ze proberen dat al jaren in sommige delen van Texas.
Al die maatregelen kosten veel meer dan gewoon de grenzen open te zetten voor NAFTA landen, of, waarom niet, zelfs de twee continenten.