Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
De verplichte geheimhouding van stemming is ook een vorm van dwang en, net zoals alle andere vormen van dwang, afkeurenswaardig.
Het is een dwang die niet voor niets bijna nergens nog opgelegd wordt en er wel degelijk op neerkomt dat onze 'vertegenwoordigers' geen enkele inspanning hoeven te doen om onze steun te verdienen. Via de opkomstdwang kunnen ze ongestoord blijven volhouden dat ze door ons verkozen werden.
|
Als je het hebt over de geheime stemmingen in het parlement, ben ik het volledig met je eens.
Als je het hebt over het geheim van de stemming in het stemhokje - en dat is wat ik bedoelde - kan ik niet meer mee. Over de gehele wereld worden waarnemers uitgestuurd om uitgerekend op het eerbiedigen van dat geheim toe te kijken om te bepalen of verkiezingen eerlijk verlopen. Als dat niet zou gewaarborgd zijn ligt de weg open voor intimidaties, wraakakties en meer van dat fraais wanneer geweten is dat je niet voor het zittende regime gestemd hebt. Het is geen vorm van dwang, het is een vorm van eerbied voor de vrijheid van de kiezer om niet te stemmen zoals de machthebbers van het moment zouden willen.
|