Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor
Voor aanmatiging? Nu kan ik akkoord gaan. Maar als je de eigenschappen op een rijtje zet die aan uw god toegekend worden, dan 'zal het niet meer dan een poging zijn om dat gat op te vullen dat nooit zal kunnen opgevuld worden'.
|
Waarom zou religie zich niet mogen aanmatigen datgene te behandelen waartoe zij dient: God?
Net zoals wetenschap zich met alle recht en reden mag (moet?) aanmatigen dat zij op haar terrein totnogtoe het beste verkenningsinstrument is dat de mensheid heeft voortgebracht.
Citaat:
Da's al een hele vooruitgang als je zegt dat de bron van alles niet bij god ligt, maar dat het slechts een poging van de godsdiensten is om een gat op te vullen. Doe zo voort; je komt er nog.
|
Daar ben ik allang. Onterechte aanmatiging is iets wat anderen - jij? - me toeschrijven.
De aanmatiging van religie om dat gat op te vullen is totnogtoe nog altijd terecht. De mensheid heeft immers nog geen verkenningsinstrument voortgebracht dat dit gat kan opvullen. Ook de wetenschap kan dat niet.
Dus zijn we aangewezen op onze intuïtie, ons gevoel, onze archetypen... en dan beland je willens nillens bij religie, onder welke vorm dan ook.
Citaat:
En?
|
Heel eenvoudig. De mens is van nature nieuwsgierig. Nieuwsgierigheid is een van onze behoeften die we met sommige dieren delen.
Zo is de wetenschap een uitvloeisel van onze nieuwsgierigheid.
Maar religie is dat evenzo. Waarom zou dit verkenningsinstrument minder waardevol zijn dan wetenschap? Omdat het minder een beroep doet op onze rede, en meer op onze intuïtie, onze gevoelswereld?
De mens is een samengaan van rede, intuïtie, gevoelens, archetypes enz... enz... Daarom manifesteert de menselijke activiteit zich noodgedwongen in al die aspecten. Betogen dat alleen de rede belangrijk is, met veronachtzaming van intuïtie, gevoelens, archetypes enz... doet het verschijnsel "mens" tekort.
Citaat:
Stomme, ongegronde bewering.
|
Sorry, ik ken je niet. Ik ga enkel af op jouw bijdragen aan dit forum. Als jij je niet herkent in deze bewering, dan heeft dat alles te maken met de beperkingen die een internetforum ons oplegt.
En eigenlijk ben ik blij, mocht jij je inderdaad daarin niet herkennen. Doe zo voort, dan kom je er nog!