Secretaris-Generaal VN
|
'Minaret is niets meer dan een symbool'
De discussies over de minaretten aan moskeeën in Rotterdam laaien weer hoog op. Wethouder Pastors (Leefbaar Rotterdam) heeft nu zijn bedenkingen over de 49 meter hoge minaret voor de Turkse Koçatepe-moskee aan het Afrikaanderplein. Het AD peilde enkele meningen.
Greet van der Meer woont al tien jaar in een appartementencomplex tegenover de Koçatepe-moskee aan het Afrikaanderplein in Zuid. ,,Mijn buurman heeft me al enkele keren gevraagd binnen een kijkje te nemen, maar op een of andere manier ben ik daar een beetje huiverig voor'', vertelt de Rotterdamse.
Ze weet dat er plannen zijn voor een torenhoge minaret. ,,Ze bouwen maar een eind weg'', zegt ze gelaten. ,,Als ik die geluiden van de gebeden maar niet hoef te horen, daar heb ik namelijk helemaal geen behoefte aan. Dat ze hun eigen geloof hebben, vind ik best, maar ze doen het maar lekker binnenshuis.''
,,Het is onzin dat deze wethouder zich hier zo druk over maakt'', zegt Fikret Cetin, medewerker in de Koçatepe-moskee. ,,Heeft hij soms niets beters te doen? Een minaret is niets meer of minder dan een symbool, net als een kerktoren. Je wilt de mensen binnen krijgen en de moskee moet al van een afstand te zien zijn. Vandaar die hoogte. We zitten in een voormalige school, die al zo'n 35 meter hoog is, dus om die minaret een beetje te laten opvallen moet je daar bovenuit stijgen.
,,De bouwvergunning is al enkele jaren binnen, maar ik kan de wethouder gerust stellen: het duurt nog wel even voordat deze minaret hier staat. Er is niet genoeg geld. In 2000 bedroegen de bouwkosten een miljoen gulden en dat zal nu wel aanzienlijk meer zijn. Een minaret is voor mij persoonlijk niet zo belangrijk, ik heb liever dat de moskee vol zit.'' Zijn collega Ahmed Koruyucu is het daar niet mee eens: ,,Uiteindelijk komt de minaret er wel. Die hoort gewoon bij een moskee, zo eenvoudig is het.''
De 21-jarige Vural Oztürk, aan het shoppen in een winkeltje tegenover de moskee, kan het zich voorstellen dat autochtone Nederlanders zich aan de minaretten storen. ,,Bij een paar moskeeën, dat is niet erg. De Mevlana-moskee vind ik persoonlijk erg mooi. In Turkije vinden ze het niet vervelend als er in een stad een paar kerkgebouwen voor christenen komen, daar ben ik van overtuigd. Marokko is veel conservatiever. Wat dat betreft is Turkije een open land, net als Nederland.''
Veel meer minaretten in Rotterdam ziet Greet van der Meer niet zo zitten. ,,Dat hóórt hier toch niet? Deze moskee, dat is een oude school. Een monumentaal pand, waar ze eigenlijk niets aan mogen veranderen. Er is een koepel op gekomen en daar was ook heel wat over te doen. Vooral op vrijdag is het hier zó druk, dat je bijna niet eens kunt parkeren. En ze zetten die auto's overal neer. Als ik dat doe krijg ik een bekeuring, zij niet.
,,Zo'n minaret hier, dat maakt me nog niet eens zo veel uit. Maar je moet het wel beperken, wel leven nu eenmaal in Nederland, toch? Wat ik ook niet begrijp is dat er allerlei gebouwen worden gesloopt en dat een nieuwe moskee er zo staat. Dat is toch een beetje krom? Misschien kunnen ze die oude gebouwen gebruiken. Maar verder is het hier wel lekker wonen, hoor.''
AD * NL
Nou ja, als ze een geluidsinstallatie willen aanbrengen van enkele 100 den kilowatts om de gelovigen op straat op te roepen tot gebed vanaf die minaret, dan ziet het er al helemaal anders uit denk ik!
|