Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
En precies daardoor ben ik de meest Westerse aller Westerlingen op dit forum. Zelf-reflectie is een uitzonderlijk, bepalend kenmerk van de Westerse cultuur. Het is werkelijk een van de weinige 'waarden' die onze cultuur anders maakt dan de andere.
Gelieve dat dus ook eens in te zien. Zij die hier schaamteloos continu alles goedkeuren of de duistere kanten van onze geschiedenis maar al te snel willen vergeten, zijn eigenlijk geen Westerlingen. Zij verwijten mij anti-Europees te zijn, maar ze zijn zelf de grootste vijanden van onze cultuur.
|
Er is een verschil tussen zelf-reflectie en zelf-destructie. Een staat of alliantie behoort zich op dit vlak net zoals ieder individu te gedragen. Dat wil zeggen eerlijk zijn over je fouten en die durven toegeven, maar die niet dik en dubbel in de verf zetten. Als ik me presenteer aan jou door te zeggen dat mijn voorouders slavendrijvers, imperialisten, kolonisators, verkrachters, dieven, kapitalisten, moordenaars,... zijn, wil jij dan nog praten met me? Of zou je liever m'n kop van m'n lijf slaan? Ben ik dan geloofwaardig? Toon ik dan mijn zelfvertrouwen? Of toon ik verachting voor mezelf? Ben ik niet onevenwichtig door niet te wijzen op mijn positieve kanten? Ben ik niet anti-mezelf?