Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje
Je ziet als het ware aan een hond hoe hij het stelt. Als je ervaring hebt met honden, weet je of het ok is. Je ziet heel snel aan een hond of hij klop krijgt, bang is etc.
En een goede verzorging is iets dat heel zichtbaar is. Vacht, magerheid, ziektes etc.
Trouwens, uit voorafgaande gesprekken kan je al heel wat afleiden van wat voor soort mensen je voor je hebt. Jij bent toch psychologe dacht ik mij te herinneren (correct me if i'm wrong)? Dan zou je dat toch moeten weten.
|
Honden kunnen er best gelukkig en goed verzorgd uitzien en toch een serieus gedragsprobleem stellen. Dat kan zelfs heel situatie-specifiek zijn, waardoor het bij een controle niet opvalt. Ik ken iemand die een labrador retriever had (nu overleden) die gewoon uit zijn dak ging als hij iemand zag met laarzen aan. Een heel lieve hond, heel gemakkelijk in de omgang, maar oh wee als hij laarzen zag. Hij wou die in stukken bijten, of er nu benen inzaten of niet. Beetje problematisch toch wel, zeker omdat het gedrag bleef terugkomen na succesvolle extinctie.
Als je geen laarzen aanhebt bij de controle, zul je dus niks abnormaal zien aan een hond die een groot gevaar vormt.
Een hond die ziek is hoeft ook niet noodzakelijk slecht verzorgd te zijn. Honden kunnen nu eenmaal ziek zijn, net als kinderen. Als je kind ziek is ga je het ook niet tof vinden dat men daaruit afleidt dat je je kind niet goed verzorgt.
Dat je uit een gesprek of zelfs een paar gesprekken kunt afleiden hoe iemand is, durf ik te betwijfelen. Ik vermoed dat de screening van potentiële hondeneigenaars geen uren duurt. Ik vermoed ook dat je bijv. geen screening doet van psychopathie. Ik zou een psychopaat niet graag een pit bull meegeven, maar hoe denk je iemand eruit te halen die ongelooflijk sterk is in manipulatie en zijn gedrag perfect kan afstellen op de verwachtingen van een ander? Het duurt soms maanden of zelfs jaren voor een partner van een psychopaat doorheeft dat er precies toch iets niet klopt, hoe denk jij dat te kunnen afleiden uit een voorafgaand gesprek? Net diegene die je het liefst zou 'tegenhouden', ga je niet herkennen.
Nu, ik vind screening prima, en noodzakelijk, maar ik vind je een beetje overoptimistisch omtrent de mogelijkheden om zo'n screening goed uit te voeren.