Los bericht bekijken
Oud 27 maart 2007, 16:04   #1
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard Van Outrive over CAP: een triest verhaal

Deze week in Solidair gelezen, Van Outrive in een debat over links in Vlaanderen:[SIZE=2]Lode Van Outrive (CAP)klonk erg verbitterd. “Ik heb een triestig verhaal”, zo luidden zijn openingswoorden.“We zijn begonnen met de vaststelling dat de traditionele partijen neoliberale partijen zijn geworden. Ook de SP.a. Kijk naar het project van de Europese Grondwet of naar het Generatiepact. Om het publiek te bereiken dat door de SP.a in de steek werd gelaten, zijn we gestart met het Comité voor een Andere Politiek. Maar het is vanaf het begin onze fout geweest dat we de kleine linkse partijen hebben proberen samen brengen. Na de startconferentie begon het gekibbel. Eén van de organisaties ging, tegen de afspraken in, eigen lijsten opstellen in Wallonië. En zo ging het maar door. We hebben al die klein-linkse groepjes overschat. Kwantitatief stellen ze niets voor. Maar ook kwalitatief hebben ze weinig te vertellen. We zijn naïef geweest. Op 10 juni zal blijken dat we gefaald zijn.” In het debat dat volgde, was Van Outrive niet mals voor Groen! en de PVDA: “Groen! vond dat we gewoon met een aantal kandidaten op hun lijst moesten komen. Dat kan natuurlijk niet. Hetzelfde bij de PVDA. Die waren alleen geïnteresseerd in de figuur Jef Sleekcx. En dan bolde de SAP het af, die zagen het niet meer zitten.”[/SIZE]

Van Outrive bevestigt hiermee wat ik nu al maanden over de CAP stel: de initiatiefnemers zijn er NIET in geslaagd om ontgoochelde SPa-ers en syndicalisten te groeperen rond een nieuw project. Alleen enkele klein-linkse groepen deden mee en ook daarbij is dan nog sprake van een afvallingswedstrijd vermits UAG en SAP zijn buitengegooid/afgevallen. Wat er nog van overschiet, de LSP, gaat toch deelnemen aan de verkiezingen wat alleen maar als resultaat kan hebben dat het de (heel beperkte) kansen van PvdA kan ondermijnen.
Ik ben hier al een paar keer ingemaakt als zijnde een negativist die een nieuw links project geen kans wil geven. Maar nu stelt Van Ouitrive, samen met Sleekx toch dé initiatiefnemer van CAP, precies hetzelfde.

vavli is offline   Met citaat antwoorden