Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door  ElFlamencoLoco

Niet helemaal, System! 

Zeker hier te lande maken gelovigen niet langer de meerderheid meer uit, en dit al sedert minstens 25 jaar, als het niet al langer is. 

Niet dat ik vrees dat de Kerk hier in Vlaanderen terug in de clandestiniteit zou verzeild raken, zoals de Oerkerk dat wél overkwam... 

... maar alleszins loop je vandaag vaker het risico geviseerd te worden omdat je gelovig bent, terwijl je dat 40 jaar geleden overkwam omdat je het niet was. 

In zekere zin voel ik, postconciliair produkt, me daarom misschien wel méér verwant met de eerste christenen dan met de massa van wat ik soms een beetje oneerbiedig het "Koekelbergkatholicisme" pleeg te noemen. 

Ik mag dan niet het gevaar lopen als martelaar te sterven - God beware me!!! - doch soms voel ik me (zeker in het echte leven) ronduit geviseerd. Kennelijk is het bon ton heden ten dage om gelovigen als naïeve en goedgelovige geesten te zien die als geen ander kuddegedrag aan de dag leggen... 

... terwijl het veel makkelijker is om vanaf de zijlijn staan te roepen. Wie maakt er zich hier vuil aan kuddegedrag? 

Net zoals priesters vandaag veel steviger in hun schoenen dienen te staan dan hun confraters van 50 jaar terug - niemand neemt nog zijn hoed af voor "meneer pastoor", en sommigen bestaan het zelfs die man te komen vertellen hoe hij zijn job moet doen - moeten ook de gewone gelovigen dat doen. 

De Kerk van vóór Constantijn & Theodosius is terug van 1500 jaar weggeweest, System. En eigenlijk is dat een goede zaak, die de gelovigen wereldwijd tot herbronning dwingt. 

| 

Neen maar ik bedoel niet alleen de kerk van de macht. Ik bedoel de kerk is uitgebouwd tot wat ze nu ongeveer is geworden vanaf Theodosius. Alleen vanaf de jaren 1960 (ongeveer) is ze zeer, zeer, zeer langzaam beginnen te veranderen. Dus ongeveer 1700 jaar hebt u een vrijwel eenzelfde soort kerk gekend.