Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove
Ik zal mijn best doen, ik ben geen econoom.
Wat ik bedole is dat de lonen sterk beïnvloed worden door de sterktes en zwaktes van de voornaamste actoren/factoren.
De "werkgevers" hebben het voordeel dat ze op zich meer macht hebben , meer directe invloed, en door hun gemiddelid hoger opleidingsniveau ook een beter toegang tot informatie. Ze zijn ook mobieler en minder beperkt door landsgrenzen.
"Werknemers" kunnen de krachtsverhoudingen in hun voordeel doen kantelen door de macht van het getal, door zich te organiseren, de syndicale vrijheden te verankeren in de wetgeving, via vakbondsvorming informatie te verstrekken aan leden,...
In de verschillende landen van de wereld zijn er grote verschillen in netto-lonen, en dat valt vooral te verklaren door het verschil in de krachtsverhoudingen tussen "patroons en arbeiders" in die landen, denk ik.
|
een echte vrije markt voor arbeid kan maar ontstaan als iedereen, en niet enkel rijke mensen, het recht krijgen om "neen" te zeggen.
Dit zou verwezenlijkt kunnen worden door een basisinkomen.
Het is te verwachten dat in een dergelijke echte "vrije markt" voor arbeid zwaar en ongezond werk beter verloond zal worden dan werk dat momenteel goed verloond wordt.
Een basisinkomen zou inderdaad de krachtsverhoudingen wijzigen, ook individueel, waar dit nu enkel door corporatistische organisaties gebeurd, wat van invloed gaa tzijn op de loonvorming.
Paul