Los bericht bekijken
Oud 3 december 2003, 16:22   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Ik kan me perfect vinden in Jos' tekst.
We kunnen respect hebben voor de mens ongeacht welke onzinnige ideeën hij ook uitkraamt.
Ook respect voor de vrijheid om absurde en waanzinnige ideeën te uiten, mag geen probleem zijn.
Voor die ideeën op zichzelf hoeven we allerminst respect te hebben.

Ik heb b.v. allerminst respect voor religieuze ideologieën.

Ideologieën die mensen proberen indoctrineren met zwangere maagden, opperwezens, incestueze scheppingsverhalen, verrijzenissen, een hiernamaals (al dan niet met 70 maagden), onfeilbare clubleiders etc. daar kan ik in geen geval respect voor opbrengen.

Ideologieën die hun bedienaars abberante sexuele gedragingen (celibaat) opleggen, verdien m.i. geen greintje respect.

Ideologieën die discrimineren op de 'werkvloer' door systematisch vrouwelijke bedienaren te refuseren, verdienen eigenlijk eerder gerechtelijke vervolging i.p.v. respect.

Verder lijkt hier een verwarring ingevoerd te worden tussen democratie (een bestuursvorm) en vrije meningsuiting.
Beiden zijn niet van mekaar los te koppelen, maar dienen toch in de juiste context gebruikt te worden.