"Klaas Ensing" <
[email protected]> wrote in
news:
[email protected]:
>
> "Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht
> news:[email protected].. .
>> "Klaas Ensing" <[email protected]> wrote in
>> news:[email protected]:
>>
>>>
>>> "De Joker ©" <[email protected]> schreef in bericht
>>> news:[email protected]...
>>>> peter wrote:
>>>>>
>>>>> "Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht
>>>>
>>>>>> automaat vs handbak kennen, maar zolang niemand het aldus weet te
>>>>>> falsificeren handhaaf ik iig de stelling....
)
>>>>>
>>>>> je kunt handhaven wat je wilt maar met een automaat ben je sneller
>>>>> weg bij een stop licht
>>>>
>>>> Waarom denk je dat? De eerste versnelling is bij een automaat toch
>>>> hoger dan bij een handbak? Dat is ongustig bij het optrekken. En
>>>> er gaat ook meer power verloren in een automaat. Hij is alleen
>>>> gunstig voor mensen die zelf te dom zijn om goed te schakelen, of te
>>>> lui. Zo'n automaat ontneemt de mensen hun eigen verantwoordelijkheid
>>>> en wil alles voor ze regelen.
>>>>
>>>> Een automaat is dus net als de bemoeizuchtige overheid, dat doorzien
>>>> we hier in nl.politiek meteen! (En in n.f.belastingen ook, alleen die
>>>> van nl.auto zullen het wel weer niet snappen...)
>>>>
>>>
>>> Met een automaat ben je echt merkbaar sneller weg, met hetzelfde
>>> motorvermogen. De motor is door de slip in de koppelomvormer zeer snel
>>> boven de 2000 rpm en zit dan meestal op het maximum koppel, zeker bij
>>> diesels. Je hebt voorts geen tijdverlies door het aangrijpingspunt van
>>> de koppeling te doseren. Ook gaat het opschakelen sneller.
>>>
>>>
>>
>> Vanwege het steeds groter wordende turbogat (groter met elke Euro-norm,
>> zoals Duitse offroad-testers steevast fyntjes opmerken) duurt het juist
>> langer om die turbo op toeren te krijgen, onder last, ipv geheel vrij
>> als bij een handbak.
>>
>
> Bij normale auto's, voor on-road, is het verschijnsel turbo-gat bijna
> verdwenen. Bij mijn auto kan ik het amper voelen en de nieuwste
> generaties met twin-turbo's (1 kleine + 1 grote) hebben dit verschijnsel
> nog kleiner gemaakt. De nadelen van extra filters worden dus
> over-gecompenseerd, met steeds meer vermogen.
> Bij off-road balanceer je, denk ik meer in het gebied vlak boven
> stationair, waar het probleem kan opvallen.
>
>
>
Duitse offroad-testers noemen het een ronduit tenenkrommend effect met elke
zwaardere generatie Euro-norm....zwijmelend over oude TDi's zonder enig
emissie-management....
Als zelfs een VW V10 TDi daardoor de goedkeuring niet meer kan wegdragen,
dan is het toch echt meer dan onderdimensionering....
--
Bye,
Willem-Jan Markerink
The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand
<
[email protected]>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]