Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door  Jan van den Berghe

Thomas van Aquino schrijft in zijn Summa over het vinden van God door onze ratio. M.a.w. we kunnen tot de erkenning van Gods bestaan komen doordat we nadenken over onszelf en de ons omringende wereld. Mensen als bijvoorbeeld een Gerard Bodifée hebben die weg gegaan om uiteindelijk tot de erkenning van "een hogere Intelligentie" te komen die aan de grondslag ligt van ons heelal. 

| 

Dat heeft inderdaad een diepe betekenis.

Citaat:

| 

Langs rationele weg komen we evenwel niet tot de kern van God. Hij blijft een totaal andere die buiten ons staat, daar Hij alles wat we zijn ruim en overweldigend overstijgt. Enkel door een openbaring komen we hiertoe.

| 

Een openbaring aan jou en mij?

Citaat:

| 

Even trouwens erop wijzen dat in het christendom de bijbel wel belangrijk is, maar uiteindelijk niet de plaats inneemt van het levende geloof in de verrezen heer Jezus Christus. In de islam neemt het boek de plaats in van een bindend element dat boven alles en iedereen verheven is. De bijbel in het christendom staat niet op dat niveau.

| 

Er is hier zo'n Lutheraanse eredienst om de hoek waar ik af en toe eens een zondagochtend ga bezinnen. Ik denk niet dat je voor heel het christendom mag spreken als dat de Bijbel niet op een niveau van bindende instructie staat. Op intellectueel vlak misschien niet, voor leken is dat zeker niet het geval.
Niet dat zoiets niet 
waardevol kan zijn, zoals ik al zei, er staan prachtige zaken in de Bijbel (de Gouden Regel lijkt me al heel wat om een samenleving op te grondvesten), maar het gaat om de 
autoriteit die men er van poogt af te dwingen. En je kunt moeilijk zeggen dat die autoriteit doorheen de geschiedenis niet is voorgewend.