Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea
efl
Weet ik maar ik noem ze ff.
We hebben hier een discussie over dat onderwerp en daar gaat het dus wel om.
Geloofwaardiger overkomen door goede werken verklaart verklaart niet dat goede werken nodig zijn. Ik blijf het zeggen ,hoe graag jullie ook goede werken doen, het is niet cruciaal volgens de bijbel.
|

Ik begrijp jou niet goed, waar ziet hij dan een verschil in daden en werken, want voor mij hebben ze de zelfde uitdrukking.
Jakobus 2:14 zegt Wat voor nut heeft het, mijn broeders, indien iemand zegt dat hij geloof heeft, maar hij heeft geen werken?
Merk op dat Jakobus niet tegenspreekt wat Paulus zegt, namelijk dat "een mens door geloof rechtvaardig wordt verklaard, afgescheiden van de werken der wet" (Rom.3:28). Jakobus is het volledig met deze leer eens, maar hij schrijft om een verkeerde toepassing of verdraaiing hiervan te weerleggen. De verdraaiing was de zienswijze dat iemand louter door er correctie ideeën met betrekking tot rechtvaardiging door geloof op na te houden, zonder dat geloof in enig opzicht door goede werken te tonen, in Gods ogen rechtvaardig zou zijn en uiteindelijk volledige redding zou ontvangen. Maar zoals Jakobus te kennen gaf, was elk zogenaamde geloof dat iemand niet tot goede werken bewoog, in feite geen waar geloof. Zo iemand "zegt alleen maar dat hij geloof heeft" Als iemand beweert in Christus zoenoffer te geloven en zegt dat hij een christen is, maar dat geloof niet door daden toont, is hij in werkelijkheid geen christen. Als zijn geloof, hem er niet toebrengt veranderingen in zijn persoonlijkheid, zijn leven en zijn handelingen aan te brengen, wat voor nut heeft het dan?
Hoe kan hij Jezus gebod aan zijn volgelingen nakomen: "Laat uw licht voor de mensen schijnen, opdat zij uw voortreffelijke werken mogen zien en uw Vader, die in de hemelenis, heerlijkheid geven? (Matth.5:16).
Zou men iemand die zich als docter installeerdeen die zei dat hij in het nut van medische behandelingen geloofde maar nooit iemand behandelde of hielp, een echte dokter een toegewijde geneesheer noemen.
Groet Ronny