Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
de minder burgerlijke buurten van 't Stad 
|
Misschien moet je ook eens op de boerenbuiten rondhangen. Daar is de sfeer evenmin burgerlijk maar wel veel aangenamer
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Geen slecht woord over Le Pen! 
|
Ik wil niet over hem oordelen als persoon (ik ken hem niet goed genoeg daarvoor), maar heb gewoon mijn bedenkingen over zijn afwijzing van de volksnationalistische stromingen in Frankrijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Frankrijk verzwakken door het op te splitsen in onbetekenende entiteitjes is Europa verzwakken. Respect voor regionale identiteiten is een must, maar separatisme niet.
|
Dit is precies de logica die Belgicisten hanteren voor het behoud van België, zoals Pelgrim al aangeeft.
Ik deel uw voorliefde voor een toekomstige Europese alliantie volgens volkse principes, maar de volkssoevereiniteit moet hiervoor eerst gewaarborgd worden. Dat is tot op heden allesbehalve het geval.
Frankrijk is - net als België - een artificiële staat. Het bestaat uit een amalgaam van volksgroepen die door het middeleeuwse imperialisme en haar latere varianten in één rijk zijn samengevoegd en samengebleven. Net als in België heeft het Franse taalimperialisme ook daar haar best gedaan en wordt tot op de dag van vandaag het gebruik van autochtone talen gediscrimineerd in het voordeel van het Frans. Onze Frans-Vlaamsche volksgenoten, de Franse Basken en de Bretoenen zijn maar enkele voorbeelden.
Gebieden als Bretagne, Frans-Baskenland en Frans-Vlaanderen zijn maar enkele van de gebieden in het huidige Frankrijk die vanuit Parijs worden gedomineerd en elke vorm van culturele soevereiniteit missen. Net zozeer als Vlaanderen die soevereiniteit tav Wallonië nodig heeft, zo ook hebben deze gebieden de soevereiniteit nodig tav Parijs. Ik mis enig engagement in die richting vanuit de hoek van het Front National.