Het is een vraag die steeds weer terugkomt, maar een degelijk antwoord blijft uit.
Ikheb het niet eens over de doodstraf, want dat is nog een apparte discussie, heeft ook aandere ethische invalshoeken.
Maar hoe zit het met de andere straffen? Twee jongeren (Poolse zigeuners) vermoorden een scholier voor diens I-pod, lopen zonder scrupules weg, en wanneer ze na veel poeha dan toch snel worden teruggevonden en voor de rechtbank gebracht, dan gaat men ze opeens weer als kinderen behandelen die iets stouts hebben gedaan.
Ik wordt daar niet alleen boos om, het maakt mij letterlijk ziek!
Citaat:
. Mariusz O. over vier jaar vrij. ...................
De Brusselse jeugdrechter heeft beslist dat Mariusz O. niet als volwassene wordt berecht. Dat betekent dat een van de twee verdachten in de moord op Joe Van Holsbeeck (17) nog maximum tot zijn 21ste verjaardag in een gesloten instelling zal doorbrengen.
Het Brussels parket is verbolgen over de beslissing en gaat in beroep. Vader Guy Van Holsbeeck was zwaar aangeslagen en verliet als een verbitterd man de Brusselse jeugdrechtbank. Dit was het laatste wat hij had verwacht. ”Ik ben erg teleurgesteld”, reageerde Van Holsbeeck. ”Als je iets ergs wil doen, moet je het blijkbaar voor je achttiende doen. Dan word je niet gestraft.”
Adam G., die Joe Van Holsbeeck bijna een jaar geleden de dodelijke messteken gaf, werd door de jeugdrechter wel uit handen gegeven en kan dus wel als volwassene worden berecht.
|