Los bericht bekijken
Oud 13 december 2002, 08:57   #1
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

[12/12/2002] - Ward Beysen en Vlaams Blok

In 2006 doet Ward Beysen een gooi naar het burgemeesterschap in Antwerpen.

Of dat met of buiten de VLD gebeurt, staat nog niet vast.

Het is bekend dat Ward Beysen zich blauw ergert aan de progressieve koers van VLD-voorzitter Karel De Gucht. In Antwerpen wordt de VLD daarenboven gegijzeld door een linkse coalitie. Het enige bindmiddel is hun gemeenschappelijke haat tegenover het Vlaams Blok. Voor het overige blinkt het stadsbestuur uit in machteloosheid en onderlinge ruzies.

Beysen werpt zich op als woordvoerder van de ontevreden rechtse achterban van de VLD en wil in 2006 burgemeester worden. Zo nodig dreigt hij daarvoor met een nieuwe liberale partij naar de kiezer te stappen. Als Beysen het haalt en in een coalitie stapt, sneuvelt het cordon sanitaire: "Ik heb het cordon altijd de slechte methode genoemd om het Blok te bestrijden. Het werkt niet. U hebt het goed begrepen: mijn veroordeling van het cordon betekent dat ik het zelf zal doorbreken in 2006."

Beysen weet ongetwijfeld dat zijn uitspraken weer op tandengeknars zullen onthaald worden op het hoofdkwartier van de VLD, maar ziet geen andere keuze: "Deze coalitie met de VLD heeft niet de kracht om de zaken in Antwerpen te keren. Ik ben zeer ongerust voor 2006. De sfeer in de stad blijft zeer verziekt. De Antwerpenaar ziet niets nieuws. Het Vlaams Blok wint."

De Antwerpenaren hebben eindelijk uitzicht op beterschap. Het aftellen naar 2006 is begonnen.
Duym is offline   Met citaat antwoorden