Tot nu toe heb ik alle afleveringen gezien. Niet slecht. Eigenlijk veels te korte uitzendingen naar mijn gedacht, en spijtig dat ze ’s avonds laat op zondag worden uitgezonden. Ze missen hierdoor het grote publiek voor wie ze misschien wel bestemd zijn.
Van Hind Fraihi had ik al haar boek gelezen. Kritisch, maar dan wel kritisch tegenover iedereen. Zowel in haar boek als in de uitzendingen.
Feministisch, ja. Maar dan wel eentje die zich afvraagt of de vlaamse vrouwen zelf niet het slachtoffer worden van onderdrukking, door het schoonheidsideaal, te willen behagen. Niet slecht gezien vond ik.
Dat Amina de bekeerlinge is, is mij nogal duidelijk. Een beetje fanatiek, bezeten is misschien te sterk uitgedrukt. Vooral dat het moslim zijn voor haar het belangrijkste kenmerk is voor een partner.
Hacer van de moslimexecutieve. Iemand die wel met kennis van zakens spreekt. Treffend vond ik haar verhaal over de leerkracht die ervoor zorgde dat ze kon verder studeren. Haar zus had niet zoveel geluk.
En Nadia, wel ja, iemand die op een nogal Westerse manier van het leven geniet. Maar wel haar sigaret weggooit als moeder in de buurt komt.
Niet slecht.
|