Los bericht bekijken
Oud 2 april 2007, 23:28   #555
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

filosoof
Citaat:
Redelijk duidelijke link integendeel!:
Zeer grote invloed van het (Syrische) arianisme en het nestorianisme
(bijna een directe afstamming, vermoedelijk via Mohammed zélf en via Sergius- Bah'ira)

Isa ben Myriam (Jesus) is een profeet voor de moslims, Yahyah (St Jan de Doper) ook, Maria en de onbevlekte ontvangenis krijgen zelfs een volledige soera in de Koran en Jezus wordt ruim vermeld, met een zeer similair verhaal.
De Kitab (heilige boeken) van de Islam zijn:
-Koran,
- Al-Tawrât, (Torah-Genesis tot Deuteronomium),
-Zabur (Psalmen), en
-Injil (Nieuw Testament).
Al Tawrât en Zabur vormen het OT dus, Injil, het NT

Ze nemen aan dat enkel van de Koran een betrouwbare kopie is overgebleven

Het grote struikelblok is het christelijke trinitarisme (dus de goddelijke natuur van Jesus en van de H. geest, wat voor de islam een vorm van polytheisme is)

In grote lijnen kan je stellen dat de islam een voortzetting is van het in 325 uit de kerk gestoten arianisme, met nestoriaanse inslag en dus gewoon een christelijk schisma. (zoals het christendom een schisma vh judaïsme is)
Hun erkenning dat de god van joden en christenen ook de hunne is staat woordelijk in de Koran.

Dit hierboven kan wel kloppen. Maar de koran is toch geschreven door mohammed? Wie weet wat die er allemaal bedacht heeft. Bovendien wijst niets in de bijbel erop dat mohammed een profeet kan zijn. Zijn boodschap is totaal anders dan de andere profeten. Bekend is dat mohammed tijdens zijn leven christenen en joden ontmoette waarvan hij die geloven leerde kennen. Mohammed heeft daardoor elementen uit deze religies genomen en zo zijn eigen religie geconstrueerd. Het is notabene de engel Gabriel(die Maria verkondigde dat ze zwanger zou worden) die aan mohammed zou zijn verschenen. Zou die dan gezegd hebben dat God geen zoon heeft? Dit lijkt me zeer tegenstellend.

Citaat:

Hun erkenning dat de god van joden en christenen ook de hunne is staat woordelijk in de Koran.
Ja dat zegt de islam dus eigenlijk alleen mohammed zegt dat(hij is immers de enige getuige van de islam).