Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila
Niet akkoord.
Een bepaalde volkscultuur vind je hoegenaamd niet weerspiegeld in de genen van de populatie die die cultuur 'beleeft', 'uitdraagt'... Je laatste voorbeeld is precies een bewijs daarvan: een geadopteerde (of zelfs een bastaard, onbewust!) kan evenveel deelnemen aan een familietraditie dan een genetische verwant. Familietradities - tradities in 't algemeen! - zijn 100% nurture, 0% nature!
|
En toch ga ik er van uit dat een geadopteerde wel iets van zijn natuurlijke ouders zal hebben.
Ik zeg nergens dat cultuur genetisch gebonden is, maar bepaalde karaktereigenschappen misschien wel. Zo kunnen 2 rustige mensen bv een zenuwpees adopteren.
Dat kind zal ongeacht de genen die het uiterlijk bepalen wel de cutluur van zijn adoptie-ouders hebben. Per slot van rekening krijgt het daar de waarden en normen van mee, maar het zal er niet noodzakelijk het karakter van hebben.
Tradities zijn in mijn ogen niet 100% nurture. Een volk met een bepaalde aanleg, zal eerder een cultuur ontwikkelen in functie daarvan en in functie van de geografische condities. Een volk dat op een vlakte leeft, zal bv geen terrasbouw ontwikkelen.