Discussie: Roken
Los bericht bekijken
Oud 5 december 2003, 09:58   #25
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
Oke kanker door het roken bestaat , maar hoe verklaar je kanker bij mensen die nog nooit gerookt hebben en zeg nu niet dat het door de rokers komt he.Wie ligt er nog wakker van de mensen die in de koolmijnen hebben gewerkt en daardoor nu kanker hebben,wie denkt er nog aan de mensen die in asbest hebben gewerkt en daardoor kanker hebbenwat doen politici aan de hoge uitstoten van fabrieken en wat doen ze met de mensen die reeds kanker hebben door die uitstoten van toen de aanpassingen er nog niet waren.Allee als ik niet rook ben ik vree zenuwachtig en jaag ik iedereen in de gordijnen dus moet ik de dokter vragen iets om rustiger te worden,dat kost de ziekenkas dan weer geld en als al de rokers datzelfde gaan doen dan weet ik zeker dat er binnen de kortste keren een wet komt die het roken promoot want vadertje staat gaat weer een gaatje bijkrijgen in de al zo grote schuldenberg,laat ons rustig roken het zijn onze longen en onze sigaretten en als de rook je stoort ga dan is in bos wandelen heel gezond en kalmerend .er zijn wel belangrijkere dingen dan roken denk ik.
De irritatie in jouw bericht geeft aan dat je misschien aan een sigaret toe bent.

Maar even ernstig. Het is niet mijn bedoeling om rokers lastig te vallen, en ik kan je zelf melden dat ik als niet-roker geen probleem heb wanneer er een roker in mijn buurt staat te paffen.

Waar het mij om gaat is om wat de roker zichzelf aandoet.
Het is duidelijk dat er allerlei ziektes bestaan, ook bij niet-rokers, die op allerhande wijze worden verkregen, inclusief genetisch overdraagbaar.

Maar wanneer je het hebt over longkanker, hart- en vaatziektes en andere typische aandoeningen, dan is de kans veel groter bij een roker.

Een roker heeft bijvoorbeeld tot 20 keer meer kansen dan een niet-roker om longkanker te krijgen. En meer dan 90% van de longkanker-patiënten blijken rokers te zijn. Die cijfers spreken toch voor zich.

In de Verenigde Staten is het in de jaren 70 allemaal begonnen. Er werden studies gemaakt over de life expectancy van de mensen. Toen bleek dat de mensen massaal in de 80 en 90 jaar ouderdom geraakten, maar dat de rokers eerder massaal in hun 40, 50 en 60 stierven.

Daarom begrijp ik nog altijd niet waarom iemand een levenlang elke dag 20 sigaretten of meer rookt. Het is een kwestie van begrijpen, niet dat het mij stoort, gezien ik niet in die categorie hoor.

Niets meer, en niets minder.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden