Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen
Bindend Referendum op volksinitiatief is wat we nodig hebben. We hebben die betutteling van partijcenakels helemaal niet nodig.
http://artikel33.be/
Als ge van oordeel bent dat het huidige systeem van de particratie goed functioneerd dan moet ge mij de opkomst van het VB eens uitleggen.
Ook op bindende referenda is soms kritiek maar ge moet het vergelijken met de andere systemen. Kent ge politieke partijen in Zwitserland? Of de eerste minister daar ? Die zijn dan ook volkomen onbelangrijk, het volk beslist in Zwitserland bij bindend referendum als zij dan nodig vinden.
Paul
|
Ik zie wel wat in die richting.
Heelwat mensen willen (denk ik) dat ecologie zwaarder op de agenda weegt.
Toch is het gewicht van groen zeer beperkt.
Ik denk dat dit komt omdat zij een heleboel andere waarden verdedigen die voor velen onverteerbaar zijn.
Zo is het ook met andere partijen het geval, sommige punten lijken ok, andere niet, moeilijk om te kiezen vaak.
Het huidige systeem vangt te traag signalen uit de maatschappij op.
In onze snel evoluerende maatschappij is dit zeker niet ideaal te noemen.
Een veelheid aan 1 issue partijen zou mss al wat korter op de bal kunnen spelen.
Bindend Referendum op volksinitiatief is wat dat betreft in feite gewoon nog een stapje verder.
Directe democratie.
Ook dit heeft zeker zijn nadelen.
Het zou er kunnen op uitdraaien dat er totaal geen continuiteit meer is.
Beslissingen van vandaag zouden aan de hand van de politieke actualiteit weer heroepen worden (mensen reageren zeer wispelturig).
Toch biedt dit systeem wel mogelijkheden naar directe democratie toe.
Het is dus zeker het overwegen waard, in hoeverre we in die richting willen opschuiven.
Ons huidige systeem is naar mijn aanvoelen te star.
Zaken moeten in dit systeem te fel uit de hand beginnen lopen vooraleer ze enige aandacht krijgen. Dit zou hoedanook op een of andere manier moeten gecorigeerd worden volgens mij.