amon re
Citaat:
Non argument, of er nu veel joden zich bekeerden of niet bewijst niets van de stelling dat jesus de verlosser zou zijn die de joden voorspelden.
|
Het is dan geen direct argument. Dat joden zich bekeerden zegt in ieder geval iets. De eerste christelijke gemeente bestond uit joden. Mij zegt het wel iets over de link.
Citaat:
Nope, ik zie hier geen link, om te beginnen vertrekt uw argumentatie vanuit de overtuiging dat jesus effectief de messiah is, dat hij effectief de messiah is die de joden verwachtten (en dus blijkbaar verwierpen, nogal zwak manneke eh, dat'm niet alle joden kon overtuigen?) én je kent ook nog es bedoelingen toe aan de persoon jesus zonder enige argumentatie om deze hard te maken.
De bijbel, uw heilig boek, was niet geschreven door jesus, het is niet zijn dagboek bij wijze van spreken, en komt van minstens één generatie later.
|
De bijbelis geschreven door personen die dicht bij jezus stonden. Zei hebben opgeschreven wat jezus zei.
Citaat:
Non argument, je herkent wel de link jodendom <> christendom (omdanks dat de joden jesus blijkbaar verwierpen) maar niet de link christendom <> islam (omdanks het feit dat, in tegenstelling tot het jodendom, de islam jesus wél herkend al profeet).
|
Honderden zo niet duizenden mensen waren getuige van jezus en apostelen. Onder andere de apostelen vertelden over de link met het jodendom. Hoeveel getuigen heeft mohammed? Juist zichzelf.
Citaat:
- Vraag één: Hoe oud is het oude testament
- Vraag twee: Hoe oud is het nieuwe testament
- Vraag drie: Van wanneer dateren de voorspellingen die bevestigd worden
- Vraag vier: Is het mogelijk, Ja of Nee, dat zowel de voorspellingen als de uitkomsten hiervan op hetzelfde moment geschreven werden.
- Vraag vijf: Wat is de historiek omringende het ontstaan van de bijbel, wanneer werden de verschillende verhalen samengebracht en door wie?
|
1. honderden jaren voor nul. Volgens een beknopte tijdtafel vond de exodus plaats in 13de eeuw vc.
2 tot en met het jaar 100 ongeveer
3 hetzijn er veel. Je kunt zeggen dat er honderden jaren tussenzitten
4 nee, zie vraag 3
5 precies weet ik het niet. Het Ot bestond natuurlijk al langer bij de joden. De samenstelling van de bijbel zal zijn rond het jaar 100. Voor 200 was het nt al in omloop.
Citaat:
En de zondvloed, laten we die vooral niet vergeten (een hint, de zondvloed is een onmogelijkheid)
|
bij God is niets onmogelijk. Trouwens wist je dat onderzoekers in het midden-oosten sporen hebben ontdekt dat er een soort zondevloed kan zijn geweest.
Citaat:
Net als de koran is de bijbel afkomstig van mensenhanden, ik zie geen enkel onderscheid tussen de koran en de bijbel in dat aspect.
Als je de mensen die de bijbel schreven kunt vertrouwen, maar niet de auteurs van de koran, dan ligt dit volledig aan jezelf, er is geen enkel argument om te stellen dat de auteurs van het ene betrouwbaarder waren dan de andere.
|
De bijbel had veel getuigen zoals ik al zei. Bij de koran is mohammed de enige getuige. Dat veel mensen de bijbel geschreven hebben is voor mij een argument voor.
Citaat:
Wel duh! Mo'ke is jonger dan de bijbel 
|
Zo bedoel ik het helemaal niet. De manier hoe de bijbel profeten besschrijft komt niet overeen met mohammed.
Citaat:
De god uit het oude testament is ook nogal verschillend dan die uit het nieuwe.... Sodom & Gomorra vergeten?
|
Echt wel niet. Het nt is de voltooiing van het ot. Lees maar eens het nt dan zie je hoeveel verwijzingen er naar het ot zijn. En hoeveel voorspellingen in het ot zijn die uitkomen in het nt.
Citaat:
Ook de bijbel is niet gevrijwaard van invoeden van andere religieën, onderzoek maar eens de origine van kerstmis & pasen eens...
|
Het klopt dat sommige feesten beinvloed zijn door andere culturen. Dit zegt echter niets over de juistheid van het christendom.