Parkeren met 'asobak' wordt een dure grap
TON DAMEN
AMSTERDAM - Parkeerders in Amsterdam moeten in de toekomst mogelijk
hun kenteken bij de parkeerzuil intoetsen om te zien welk tarief ze
betalen. Op die manier denkt de gemeente zware, grote en vervuilende
personenauto's extra te kunnen laten betalen.
Via het vergunningensysteem is zo'n 'gedifferentieerd' parkeerbeleid
al mogelijk, maar de gemeente doet nu ook onderzoek naar de
mogelijkheid via de parkeermeters vuile auto's zwaarder te belasten en
kleine, schone wagens te ontzien.
De gemeente heeft al bij het rijk bepleit de gedifferentieerde
tarieven wettelijk mogelijk te maken.
PvdA-wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer sprak over het plan in een
debat over mobiliteit en milieu in de AutoRAI. Het idee komt in het
Actieplan Luchtkwaliteit, dat Herrema opstelt om de lucht in de stad
schoner te krijgen. Daarin komt ook het voorstel vergunninghouders met
vervuilende auto's zwaarder te belasten.
Volgens het plan gaan in ieder geval eigenaren van auto's met
zwaardere en dieselmotoren bij de automaten extra parkeergeld betalen.
Wie milieumaatregelen treft, zoals het aanbrengen van een roetfilter,
krijgt korting.
Een ambtenaar van Herrema wist in de RAI te vertellen dat de
technische mogelijkheden voor verschillende parkeertarieven per auto
er al zijn. Parkeerders moeten in het gedifferentieerde
tarievensysteem bij de parkeerpalen eerst het kenteken van hun auto
invoeren alvorens geld in de meter te doen of te chippen. De
Rijksdienst voor het Wegverkeer kan via het kenteken de informatie
over het type auto en de motor leveren.
De 'smartparkeerpaal' kan deze gegevens allemaal verwerken. De
'asobakken' of 'PC Hoofttractoren', terreinwagens die in Amsterdam
onderwerp van irritatie en discussie zijn, zullen niet worden geweerd,
maar kunnen door het nieuwe systeem wel extra zwaar worden belast.
www.parool.nl
===
En nu de aso-rijders als de ecofscist MarkerinKKK nog