Los bericht bekijken
Oud 6 april 2007, 10:04   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Heel-Nederland volgens van Boetzelaer en misschien Clingendael

Olaf van Boetzelaer is een beetje een conservatief buitenbeentje en oprichter van de denktank Civilistische Liga. Voor die rol was hij o.a. medewerker bij de Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, advocaat en procureur in Den Bosch en onderzoeker bij het Instituut Clingendael. Vooral dit laatste is interessant, want wat lezen we in 't Pallieterke op 21 december 2005?

-------------
(Over Heel-Nederland) Het is de enige realistische visie, op termijn. Doorheen het werk omtrent nationale en internationale vraagstukken voor de Nederlandse Inlichtingen Dienst Buitenland en mijn werk voor het Instituut Clingendael had ik toegang tot gesystematiseerde en hoogkwalitatieve informatie. Niet het soort van pseudo-intellectuele pulp die kranten of tijdschriften wel eens uithoesten. De redenen om dergelijke Heel-Nederlandse samenwerking op poten te zetten, wijn levensnoodzakelijk en zijn zowel van interne als externe oorsprong. Ik wil hier niet te veel doorbomen over de historische context van een dergelijke samenwerking, zoals de Zeventien Provinciën of het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Dat is zeer interessant, maar historisch. We moeten het vanuit een praktische hoek bekijken.

De Heel-Nederlandse gebieden vormen een geïntegreerd sociaal-economisch structuurgebied, waar nu reeds volop aan grensoverstijgende integratie wordt gedaan op het vlak van milieu, transport, energie, ruimtelijke ordening, economisch beleid, militaire samenwerking, monetair beleid, e.d.m. Aan grensoverschrijdende samenwerking zijn schaalvoordelen én schaalnadelen verbonden. De positieve aspecten overwegen binnen een Heel-Nederlandse context
----------------------------------
(straks vervolg)

Zeer interessant en ik zou graag eens wat meer inzicht hebben in wat er in dat instituut Clingendael gebeurt...