Alleen al die belachelijkmakende toon, verklapt uw grote onwetenheid ter zake.
Dank u, Willem, voor het me zo gemakkelijk te maken!
Tot uw grote spijt moet ik u mededelen, dat ik helemaal niets heb
na te trekken.
Ik heb niet uit te dokteren hoe de situatie daar is, want ik heb het aan den lijve ondervonden.
Landen zoals Qatar, Tunesie en de Emiraten (Dubai), zijn mij totaal niet onbekend.
Gedurende mijn maandelange missies in het Midden Oosten heb ik er kunnen kennis maken met de leuke en de ook minder frivole kanten van de regio.
En inderdaad, de realiteit moet niet doodgezwegen worden!
Er valt niet op af te dingen. Het loopt er niet allemaal, hoe het zou moeten lopen en de werkelijkheid is schrijnender, dan wat men ons dikwijls zou willen laten geloven ...
Maar als er 1 ding is, waar u de bal compleet misslaat, is het de situatie van de christenen en joden in die landen.
In de meeste Arabische landen (het Arabisch schiereiland niet meegerekend) genieten de joden en christen een gepriviligieerde rol. Ze worden bijna als 1ste rangs burgers behandeld en krijgen meer bescherming dan een modale moslim.
Heel Noord-Afrika, stikte eeuwen en eeuwen van de joden.
In Tunesie en Marokko waren ze de grootst en meest invloedrijke minderheid. Ze stampten kleine handeltjes uit de grond, waren georganiseerd, bouwden infrastuctuur ... en leefden eigenlijk in perfecte harmonie met de plaatselijke bevolking.
Voor meer info:
Juifs tunisiens:
www.harissa.com
Juifs Algeriens:
www.zlabia.com
Juifs du Maroc:
www.dafina.net
Jammer genoeg - en kan het niet meer benadrukken - waren ze VERPLICHT door de Fransen, bij de onafhankelijkheidsoorlogen mee te komen naar Frankrijk. Vele Franse joden blikken nu nostalgisch terug op hun tijd in Noord-Afrika.
Op TFJ (Television Francaise Juive) zijn de presentatoren allemaal afkomstig uit Noord-Afrika.
Maar ook onder Sadam, waren de christenen volledig vrij en genoten een speciale elitaire status.
Tot slot, mijn beste Willem, wil ik u nog het volgende vragen:
- Heeft u al eens gesproken met een Koptische christen?
- Heeft u al eens gediscussieerd met een Christen uit Libanon of Dubai?
- Heeft u al eens van gedacht gewisseld met een Arabische Jood?
In afwachting van uw antwoord, kan ik u alvast vertellen, dat bij mij het antwoord op de 3 vragen van
confirmatieve aard is.
En, beste Willem, om u nog even te bezinnen over het aangehaalde onderwerp, kan ik niets beters citeren dan de wijze woorden van Stephen Hawkin:
"The greatest ennemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge!"