Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL
Als u mijn tekst zou lezen bericht 21 van Essevee_VL dan zou U weten dat er een verfransingsgolf was in de 17de eeuw in de Bourgondische Nederlanden, waar Frans de taal van de beschaving was, die het zuiden van wat we nu kennen Vlaanderen verfranst is. Dus alle gebieden die ik aanhaal in mijn tekst zijn verfranst geweest in die verstande de cultuurtaal (bestuur van gemeente en onderwijs) Frans was maar de volkstaal bleef een Nederlands dialect.
|
In de Bourgondische tijd bleef het Diets de ambtelijke taal van de verschillende Dietstalige heerlijkheden, kasselarijen, landen, vrije en horige gebieden, enzovoort. Ook de staten vergaderden hoofdzakelijk in het Diets. Dat leert ons trouwens het gedrag van meerdere Bourgondische hertogen die de staten en zelfs de Staten-Generaal in het Diets toespraken (zeker als die een verhoging van de belastingen vroegen).
U slaat voor het overige de bal ferm mis. Gemeenten als Waasten, Komen, Moeskroen, Orroir, Amengijs, Rozenaken... waren al in de middeleeuwen Romaanse gemeenten. Ook voor de Bourgondische tijd. Ten bewijze hebben we bijvoorbeeld de boeken van het kapittel van Waasten.