Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Waarommde manager dat wel kan krijgen en de werkman niet? Die manager zijn loon is individueel onderhandeld en hangt rechtstreeks van zijn prestaties af; het loon van die werkman niet.
|
Het loon van de werkman hangt wel degelijk van zijn prestaties af. Als ik mijn best doe, krijg ik een jaarlijkse opslag (stel, 5%). Doe ik mijn best niet, dan vlieg ik. Zo simpel is dat bij de job die ik uitoefen.
De manager die presteert krijgt eveneens opslag, zij het met 25%. Doet hij zijn job niet, dan krijgt hij een gouden handdruk. Win-Win.
Citaat:
Die werkman kan nochtans een beroep doen op exact dezelfde wetten als die manager. Dat onslagvergoedingen niet in de contractclausules van de werkman opgenomen zijn, is een fout van die werkman of van de vakbond die hemvertegenwoordigt.
|
Ah, t'is de schuld van de werkman.
Er was al kritiek genoeg toen de mensen van Volkswagen ook eens wat kregen toen ze hun c4 kregen.
Bij topmanagers heet dat "goed onderhandeld".
Citaat:
Hij krijgt een bonus voor het goed uitoefenen van zijn job, niet voor het uitoefenen van zijn job. Als hij het slecht doet, dan mag hij fluiten achter het variabele deel (meer dan 60% van zijn verloning). Jij ook?
|
Als ik mijn job niet goed doe, dan vlieg ik.
Trouwens uw 60% klopt niet. Vandaag bestaat het vast loon van een lid van het directiecommitee uit 50 �* 55% vast loon. Als je het hoge pensioen ook mee in rekening brengt, daalt het aandeel prestatiegebonden loon.
Citaat:
Daar hebben zij de grootste impact op ja.
|
Maar op personeelsfeesten speecht de topmanager graag het omgekeerde, heb ik uit ervaring ondervonden.
Citaat:
Niet bepaald; waarom zou dat vreemd zijn?
|
Wel, het is de manager die mijn loon bepaalt. Maar, mijn loon mag niet snel stijgen, anders verliest het bedrijf aan concurrentiekracht. Pas op he, ik (en het grootste deel van de werkende bevolking) snap dat hé!
De ceo gaat bij de vakbonden pleiten om eventuele afvloeiingen te verdedigen bij het personeel, maar diezelfde werkgevers doen dat niet als het gaat om hùn loon.
Citaat:
Dan moet je jezelf misschien wat meer "onvervangbaar" maken, niet?
|
Het gaat hem om de
procentuele loonstijging;
Het is toch niet omdat je niet ambitieus bent, dat je niet beloond mag worden voor je harde labeur.
Citaat:
Individuele onderhandeling versus groepsonderhandeling. Een logisch gevolg als je het mij vraagt. Als je ervoor kiest om als groep te gaan onderhandelen, dan moet je ook niet meer dan dat verwachten.
|
Ik zei dat ik begrijp dat een manager, vermits zijn ongetwijfeld unieke talenten, en zelden-geëvenaarde ijver, wat meer mag verdienen.
Goed, mijn loon stijgt met 5%, het zijne met 25%.
Heeft hij dan 20% meer gaven verworven, nog harder gewerkt?...
Citaat:
Tuurlijk zijn die er; maar die hoor ik niet bepaald klagen.
|
jij misschien niet nee - verschil in klasse mss?
- de kloof breidt uit.