Los bericht bekijken
Oud 11 april 2007, 10:46   #186
vulpes
Gouverneur

Standaard

ik heb de indruk dat de term 'nationalist' een negatieve bijklank heeft gekregen, waarbij het wordt gelinkt aan 'vlaamsgezinden'. Het vreemde is dat het alsdusdanig vaak in de mond wordt genomen door mensen die zélf even (en soms nog meer) "nationalistisch" zijn.. weze het dan Belgisch nationalistisch.

wat B-Plus betreft.. soms heb ik de indruk (maar die kan compleet fout zijn) dat de sympathisanten ervan niet echt 'belgicistisch' zijn.. in die zin dat een onderscheid wordt gemaakt tussen een taal, cultuur etc enerzijds en het economische, het financiële etc anderzijds. Enerzijds wordt het 'volk' as such erkend, maar wordt aan het 'volk' niet een afzonderlijke natie gekoppeld met andere woorden: een vlaamse/waalse gemeenschap binnen een belgisch kader.

In dat opzicht komt men overeen met heel wat oorspronkelijke 'flaminganten' (en is dus - historisch - B-Plus eerder 'Vlaams' dan 'Waals'.. maar 'k wil geen historisch discours opzetten aangezien ik er te weinig van weet - dit dus geheel terzijde) voor wie de erkenning van taal, cultuur, onderwijs in eigen taal, rechtspraak in eigen taal primordiaal was (waar het aan Waalse zijde vooral te doen was om het economische luik).

Misschien dat ik enkele jaren terug ook B-Plus-sympathisant was geweest: voluit voor de gemeenchap maar binnen een Belgische staat.. Theoretisch zou dat moeten lukken.. alleen heb ik er nog weinig geloof in in concreto.

Overigens - eveneens terzijde - er zijn toch wel wat 'flaminganten' die enigszins gelijkaardig denken.. alleen.. niet beperkt tot het belgische niveau, maar bijvoorbeeld Europees niveau..

eigenlijk vind ik het wel opmerkelijk... als je eens wat 'rondleest' wie profileert zich als 'universeel'? spirit (blijkbaar volgens Feremans) en heb hetzelfde al gelezen bij N-VA (was op een van die 'waardenwijzers' zelfs een typisch kenmerk voor n-va.... en 't zijn net die sympathisanten die al te vaak met de vinger worden gewezen als 'navelstaarders'.... tja..

afijn..om even terug te komen op ons aller 'eerste burger'.. ik kan het alleen maar dwaas noemen... de man is een van de grootste nationalisten die er rond loopt (ik wil Hans geen oneer aandoen.. ) weze het geen vlaams-nationalist maar een 'belgisch nationalist'. Verder kan je je afvragen of het wel zo 'netjes' is ten overstaan van mentaal gehandicapten (of andersvaliden). Afijn... het zegt meer over de man zelf dan over de 'geviseerden'...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden