Discussie: linksnationalisme
Los bericht bekijken
Oud 12 april 2007, 00:43   #230
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik kan jouw standpunt begrijpen, maar ik ben het er niet mee eens. Ik acht links niet in staat om "het leiderschap" van de Vlaamse nationale beweging over te nemen. Dat lukte niet in de jaren '20, en nu zijn de objectieve omstandigheden zo mogelijk nog slechter.
Welke zijn die objectieve omstandigheden dan wel?

Citaat:
Het is dan weliswaar niet "strategisch" om het nationalisme tot vijand te verklaren, maar evenmin acht ik het strategisch om hier nu het voornaamste strijdpunt van te maken in de linkse beweging.
Niet het strijdpunt. Een middel.

Citaat:
De strijd die moet gevoerd worden is een internationale strijd, de vijand die men moet bekampen is een internationale vijand. We mogen opgeklopte schijntegenstellingen ons niet laten afleiden van de cruciale belangentegenstellingen.
Ik heb Vlaanderen nooit als tegengesteld gezien aan Wallonië hoor, of aan andere volkeren. Integendeel, het is net mijn overtuiging dat vanuit zelfstandigheid waar internationalisme zal kunnen ontstaan.

Citaat:
Dat is mijn mening, dat maakt van mij nog geen belgicist. En evenmin droom ik 's nachts van een wereldfederatie. Ik wens de culturele diversititeit niet te vernietigen in naam van één of ander doctrinair internationalisme, maar ik verwerp anderzijds elke nationale identiteit die is gebaseerd op uitsluiting en op gevoelens van vermeende superioriteit.
Concreet, wie sluit ik uit? Tegenover wie zie ik mij superieur? Gelieve een kat een kat te noemen, en eventuele aantijgingen ook te concretiseren.

Citaat:
Ik ben niet van mening dat dit de enige invulling is die men kan geven aan het concept nationale identiteit, maar het is duidelijk de dominante definitie in de Vlaamse beweging, al jullie inspanningen ten spijt.
Dit is wat men noemt een zichzelfvervullende voorspelling. Zolang Links zich als een struisvogel blijft gedragen zal dit zo zijn.

Citaat:
En tot slot, zoals Steven al opmerkte had ik mijn opmerking als vraag geformuleerd. Ik wens de links-nationalisten hier niet te beschuldigen van bewuste medewerking aan "een Vlaamsnationalistisch project dat enkel als doel heeft om nog meer cadeautjes aan het grootkapitaal te kunnen geven". Ik weet best dat dat niet julie bedoeling is. Maar het is wel de agenda van het VOKA, van de Warandegroep en het Vlaamse establishment.
En nogmaals, meer internationalisering is ook de agenda van het kapitalisme. Dus uw argumentatie gaat ook in omgekeerde richting op.

Citaat:
Ik vraag me af wat het linkse Vlaamsnationalistische antwoord is op dit gegeven. En hoe jullie er in zouden kunnen slagen om jullie invulling van volksnationalisme de overhand te laten krijgen binnen de Vlaamse beweging. En is dit uberhaupt ooit mogelijk?
Waarom niet? Als de linkse beweging eindelijk de noodzaak inziet beschikken we over een potentieel van grote aard. De geschiedenis van dit land is een aaneenschakeling van gemiste mogelijkheden, het samengaan van een Vlaamse beweging die zich tegen het centrale regime afzet en een Arbeidersbeweging die zich tegen het kapitalisme afzet zouden een revolutionaire kracht genereren die schokgolven door heel Europa zal veroorzaken. Ik acht het mogelijk, ja.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden