Discussie: linksnationalisme
Los bericht bekijken
Oud 12 april 2007, 01:08   #233
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Dit is wat men noemt een zichzelfvervullende voorspelling. Zolang Links zich als een struisvogel blijft gedragen zal dit zo zijn.

En nogmaals, meer internationalisering is ook de agenda van het kapitalisme. Dus uw argumentatie gaat ook in omgekeerde richting op.

Waarom niet? Als de linkse beweging eindelijk de noodzaak inziet beschikken we over een potentieel van grote aard. De geschiedenis van dit land is een aaneenschakeling van gemiste mogelijkheden, het samengaan van een Vlaamse beweging die zich tegen het centrale regime afzet en een Arbeidersbeweging die zich tegen het kapitalisme afzet zouden een revolutionaire kracht genereren die schokgolven door heel Europa zal veroorzaken. Ik acht het mogelijk, ja.
-Als antwoord op jouw eerste paragraaf: dat kan zijn, misschien is het de schuld van links dat ze het Vlaams nationalisme hebben overgelaten aan rechts. Maar je kan de nieuwe generatie van linkse mensen toch moeilijk verwijten dat ze niet gecharmeerd worden door de huidige Vlaamsnationalisme, dat haar emanciperende rol grotendeels verloren heeft en jammer genoeg een bruin geurtje heeft gekregen. En dat is niet de schuld van links, maar van rechts.

-over internationalisering: het is juist omdat het grootkapitaal een internationale agenda heeft, dat men zich internationaal moet verzetten. Maar dat wil niet betekenen dat men zich niet lokaal als grass-roots organisatie kan organiseren. "Think globally, act locally", vind ik één van de betere recente slogans. Concrete lokaal verzet tegen de kapitalistische globalisering koppelen aan internationale solidariteit.

-De dag dat de Vlaamse beweging zich tegen het kapitalisme afzet, kunnen we nog eens klappen. Ik wens je veel succes (en ik meen dit). Maar je zal het niet gemakkelijk krijgen, denk ik.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 12 april 2007 om 01:27.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden